MeerjarenInvesteringsPlan
Hieronder vindt u het MeerjarenInvesteringsPlan 2020-2023. Daaronder zijn de opgenomen investeringen kort toegelicht.
Project | Looptijd | Jaar inv. | Bruto inv. | Bijdrage | Netto inv. | KL2020 | KL2021 | KL2022 | KL2023 | ||
Nieuwe investeringen | |||||||||||
Programma 1: Inwoner | |||||||||||
1.1 | Verduurzamen (plaatsen zonnecollectoren) gebouw O.J.C. Maddogs en fanfare Groesbeek | 10 | 2020 | 30.000 | - | 30.000 | 1.725 | 3.428 | 3.383 | ||
1.2 | Nieuwbouw basisschool Op de Horst | 40 | 2023 | 3.800.000 | 3.800.000 | ||||||
1.3 | Aanpassing dorpshuis De Slenk | 40 | 2020 | pm | pm | ||||||
1.4 | Aanpassing dorpshuis Kerstendal | 40 | 2020 | pm | pm | ||||||
1.5 | Sportzaal in de Polder | 40 | 2020 | pm | pm | ||||||
Totaal programma 1: Inwoner | 3.830.000 | - | 3.830.000 | - | 1.725 | 3.428 | 3.383 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | |||||||||||
Programma 1: Inwoner | |||||||||||
1.6 | Verduurzaming Kulturhus Millingen aan de Rijn | 15 | 2020 | 750.000 | - | 750.000 | - | 30.625 | 62.661 | 62.661 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 1: Inwoner | 750.000 | - | 750.000 | - | 30.625 | 62.661 | 62.661 | ||||
Nieuwe Investeringen | |||||||||||
Programma 2: Onze buurt | |||||||||||
2.1 | Aanpak wateroverlast | 25 | 2020-2025 | 3.177.500 | - | 3.177.500 | 14.564 | 43.532 | 72.182 | ||
Inzet reserve aanpak extreme waterlast voor dekking kapitaallasten | div | - | 900.000 | -900.000 | -14.564 | -43.532 | -72.182 | ||||
2.2 | Relinen diverse rioleringen | 50 | 2020 | 75.000 | - | 75.000 | 1.313 | 2.614 | 2.591 | ||
2.3 | Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar) | 50 | 2020-2027 | 1.600.000 | 1.600.000 | 3.500 | 10.470 | 17.380 | |||
2.4 | Renovatie pompgemalen | 10 | 2020 | 150.000 | 150.000 | 8.625 | 17.138 | 16.913 | |||
2.5 | Zoutloods Millingen aan de Rijn | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 40 | 2020 | 30.000 | 30.000 | 600 | 1.194 | 1.183 | ||||
Uitvoering, bouwen zoutloods | 40 | 2021 | 300.000 | 300.000 | 6.000 | 11.944 | |||||
2.6 | Reconstructie Van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat Millingen | - | |||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2021 | 65.000 | 65.000 | 1.138 | 2.265 | |||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 1.040.000 | 1.040.000 | |||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 100.000 | 100.000 | 2.750 | 5.470 | |||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2023 | 1.650.000 | 1.650.000 | |||||||
2.7 | Reconstructie bedrijventerrein Mies Groesbeek | - | |||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 15.000 | 15.000 | 263 | ||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 505.000 | 505.000 | |||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2022 | 70.000 | 70.000 | 1.925 | ||||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2024 | 2.350.000 | 2.350.000 | |||||||
2.8 | Verduurzamen (plaatsen zonnecollectoren) sporthal de Duffelt Millingen aan de Rijn | 10 | 2020 | 50.000 | 50.000 | 2.875 | 5.713 | 5.638 | |||
2.9 | Aanleg voetpad Kerkdijk (Jonkmanshof-St.Hubertusweg) | 25 | 2020 | 75.000 | 75.000 | 2.063 | 4.103 | 4.058 | |||
2.10 | Reconstructie wegen Vissenbuurt Ooij | 25 | 2020 | 450.000 | 450.000 | 12.375 | 24.615 | 24.345 | |||
2.11 | Reconstructie van Ruysdaelweg Gerard Douweg | 25 | 2020 | 750.000 | 750.000 | 20.625 | 41.025 | 40.575 | |||
Totaal nieuwe investeringen programma 2: Onze buurt | 12.452.500 | 900.000 | 11.552.500 | - | 51.976 | 116.760 | 134.550 | ||||
waarvan riolering | 3.450.000 | - | 3.450.000 | - | 13.438 | 31.360 | 39.412 | ||||
waarvan overige | 9.002.500 | 900.000 | 8.102.500 | - | 38.538 | 85.400 | 95.138 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | |||||||||||
Programma 2: Onze buurt | |||||||||||
2.12 | Vergroenen Leuth | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2019 | 10.000 | - | 10.000 | 275 | 547 | 541 | 535 | ||
Uitvoering, Omvormen grijs naar groen | 25 | 2020 | 100.000 | - | 100.000 | 2.750 | 5.470 | 5.410 | |||
2.13 | Renovatie “water werkt” Beek | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2020-2023 | 15.000 | - | 15.000 | 413 | 821 | 812 | |||
Uitvoering, Renovatie "water werkt" | 25 | 2020-2023 | 600.000 | - | 600.000 | 4.125 | 12.330 | 20.445 | |||
2.14 | Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat (De Horst) | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2020 | 59.500 | 59.500 | 1.041 | 2.074 | 2.056 | ||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2021 | 238.000 | - | 238.000 | 4.165 | 8.294 | ||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2020 | 85.500 | 85.500 | 2.351 | 4.677 | 4.626 | ||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2021 | 342.000 | - | 342.000 | 9.405 | 18.707 | ||||
2.15 | Aanleg fietspad naar Leuth | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2020 | 31.250 | 31.250 | 859 | 1.709 | 1.691 | ||||
Uitvoering, aankoop grond tbv aanleg fietspad | 25 | 2020 | 125.000 | - | 125.000 | 3.438 | 6.838 | 6.763 | |||
2.16 | TOP Ooij | ||||||||||
Projectvoorbereiding tbv aankoop grond | 25 | 2020 | 25.000 | 25.000 | 688 | 1.368 | 1.353 | ||||
Uitvoering, aankoop grond | 25 | 2020 | 100.000 | - | 100.000 | 750 | 1.470 | 1.410 | |||
Projectvoorbereiding aanleg TOP | 25 | 2020 | 125.000 | 125.000 | 348 | 6.838 | 6.763 | ||||
Uitvoering, aanleggen TOP | 25 | 2021 | 500.000 | - | 500.000 | 13.750 | 27.350 | ||||
2.17 | Vervangen riolering/duiker Bredeweg (Breedeweg) | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2021 | 30.000 | - | 30.000 | 525 | 1.046 | ||||
Uitvoering, Vervangen riolering/duiker | 50 | 2022 | 150.000 | - | 150.000 | 2.625 | |||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 50.000 | - | 50.000 | 1.375 | 2.735 | ||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2022 | 250.000 | - | 250.000 | 6.875 | |||||
2.18 | Burg. Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 160.000 | - | 160.000 | 2.800 | 5.576 | 5.528 | 5.480 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2020 | 800.000 | - | 800.000 | 14.000 | 27.880 | 27.640 | |||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 80.000 | - | 80.000 | 2.200 | 4.376 | 4.328 | 4.280 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2020 | 400.000 | - | 400.000 | 11.000 | 21.880 | 21.640 | |||
2.19 | Lijsterbesstraat relinen riolering Lijsterbestraat en afkoppelen (Breedeweg) | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 50 | 2021 | 18.000 | - | 18.000 | 315 | 627 | ||||
Uitvoering, Relinen riolering en afkoppelen HWA | 50 | 2022 | 90.000 | - | 90.000 | 1.575 | |||||
2.20 | Zevenheuvelenweg (Ottenhoffstraat tot Nieuweweg) Groesbeek | 2022 | |||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 75.000 | - | 75.000 | 1.313 | |||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 375.000 | - | 375.000 | ||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2022 | 60.000 | - | 60.000 | 1.650 | |||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2023 | 300.000 | - | 300.000 | ||||||
2.21 | Wylerbergpark Berg en Dal | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2020 | 34.000 | - | 34.000 | 595 | 1.185 | 1.175 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2020 | 170.000 | - | 170.000 | 2.975 | 5.925 | 5.874 | |||
2.22 | Aanleg regenwaterriool Ravelstraat Millingen aan de Rijn | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 36.000 | 36.000 | 630 | 1.255 | 1.244 | 1.233 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2019 | 180.000 | - | 180.000 | 3.150 | 6.273 | 6.219 | 6.165 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 27.000 | 27.000 | 743 | 1.477 | 1.461 | 1.445 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2019 | 135.000 | - | 135.000 | 3.713 | 7.385 | 7.304 | 7.223 | ||
2.23 | Verbetermaatregelen Groesbeek Noord | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 50 | 2020 | 42.250 | 42.250 | 739 | 1.472 | 1.460 | ||||
Uitvoering, Aanbrengen verbeteringsmaatregelen | 50 | 2020 | 169.000 | - | 169.000 | 2.958 | 5.890 | 5.839 | |||
2.24 | Vergroten transportriool Breedeweg/Bruuk Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 50 | 2019 | 37.500 | - | 37.500 | 656 | 1.307 | 1.296 | 1.284 | ||
Uitvoering, Vergroting riolering | 50 | 2020 | 337.500 | - | 337.500 | 5.906 | 11.762 | 11.661 | |||
2.25 | Regenwateroverlast centrum Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 50 | 2019 | 26.250 | - | 26.250 | 459 | 915 | 907 | 899 | ||
Uitvoering, aanpakken overlast regenwater | 50 | 2019 | 75.000 | - | 75.000 | 1.313 | 2.614 | 2.591 | 2.569 | ||
2.26 | Reconstructie Hoflaan Oost Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 28.000 | - | 28.000 | 490 | 976 | 967 | 959 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2020 | 224.000 | - | 224.000 | 3.920 | 7.806 | 7.739 | |||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 52.000 | - | 52.000 | 1.430 | 2.844 | 2.813 | 2.782 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2020 | 416.000 | - | 416.000 | 11.440 | 22.755 | 22.506 | |||
2.27 | Reconstructie Gooiseweg Zuid Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 59.000 | - | 59.000 | 1.033 | 2.056 | 2.038 | 2.021 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2020 | 475.000 | - | 475.000 | 8.313 | 16.554 | 16.411 | |||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 109.000 | - | 109.000 | 2.998 | 5.962 | 5.897 | 5.832 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2020 | 887.000 | - | 887.000 | 24.393 | 48.519 | 47.987 | |||
2.28 | Reconstructie Wisselpad Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 12.000 | - | 12.000 | 210 | 418 | 415 | 411 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2020 | 95.000 | - | 95.000 | 1.663 | 3.311 | 3.282 | |||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 22.000 | - | 22.000 | 605 | 1.203 | 1.190 | 1.177 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2020 | 179.000 | - | 179.000 | 4.923 | 9.791 | 9.684 | |||
2.29 | Reconstructie Gooiseweg Noord Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 38.000 | - | 38.000 | 665 | 1.324 | 1.313 | 1.302 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2020 | 310.000 | - | 310.000 | 5.425 | 10.804 | 10.711 | |||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 72.000 | - | 72.000 | 1.980 | 3.938 | 3.895 | 3.852 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2020 | 577.000 | - | 577.000 | 15.868 | 31.562 | 31.216 | |||
2.30 | Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan Berg en Dal | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2020 | 30.000 | - | 30.000 | 525 | 1.046 | 1.037 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2021 | 150.000 | - | 150.000 | 2.625 | 5.228 | ||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2020 | 35.000 | - | 35.000 | 963 | 1.915 | 1.894 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2021 | 278.000 | - | 278.000 | 7.645 | 15.207 | ||||
2.31 | Reconstructie Parallelweg Ubbergen | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 40.600 | 40.600 | 711 | 1.415 | 1.403 | 1.391 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2019 | 203.000 | - | 203.000 | 3.553 | 7.075 | 7.014 | 6.953 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 75.400 | 75.400 | 2.074 | 4.124 | 4.079 | 4.034 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2019 | 377.000 | - | 377.000 | 10.368 | 20.622 | 20.396 | 20.170 | ||
2.32 | Aanleg tijdelijke opslag depot | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2019 | 5.000 | - | 5.000 | 138 | 274 | 271 | 268 | ||
Uitvoering, aanleg depot | 25 | 2021 | 267.000 | - | 267.000 | 7.343 | 14.605 | ||||
2.33 | Verleggen fietspad Meerwijkselaan Heilig Landstichting | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2019 | 65.000 | - | 65.000 | 1.788 | 3.556 | 3.517 | 3.478 | ||
Uitvoering,verbreding rijbaan | 25 | 2021 | 585.000 | 170.000 | 415.000 | 11.413 | 22.701 | ||||
2.34 | Schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2020 | 225.000 | - | 225.000 | 6.188 | 12.308 | 12.173 | |||
Uitvoering, realiseren schoolroute | 25 | 2020 | 900.000 | - | 900.000 | 24.750 | 49.230 | 48.690 | |||
2.35 | Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028 | 25 | 2020-2028 | 4.800.000 | 4.800.000 | 17.188 | 51.376 | 85.189 | |||
2.36 | Mobiliteitsvisie | 2020 | 1.465.000 | - | 1.465.000 | 40.288 | 80.136 | 79.257 | |||
2.37 | Centrumgebied Ooij (omgeving Reinier van Ooijplein) | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2020 | 247.500 | - | 247.500 | 6.806 | 13.538 | 13.390 | |||
Uitvoering, vitaliseren centrum | 25 | pm | pm | pm | pm | pm | |||||
2.38 | Aanleg fietsverbinding Dennenkamp-Driestenenpad Groesbeek | ||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2019 | 17.000 | - | 17.000 | 468 | 930 | 920 | |||
Uitvoering, aanleg fietspad | 25 | pm | pm | - | pm | pm | pm | pm | |||
2.39 | Sportaccommodaties Vervanging kleedkamers | 40 | 2021-2023 | 1.584.792 | - | 1.584.792 | - | - | 31.696 | 52.798 | |
2.40 | Sportaccommodaties Vervanging velden | 20 | 2021-2023 | 2.073.840 | - | 2.073.840 | - | - | 82.595 | 134.083 | |
2.41 | Tennisaccommodaties Aanpassing/vervanging | 20 | 2020-2023 | 1.085.957 | - | 1.085.957 | - | - | 20.752 | 45.312 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 2: Onze buurt | 24.528.839 | 170.000 | 24.358.839 | 43.982 | 315.569 | 761.401 | 967.178 | ||||
waarvan riolering | 13.898 | 75.735 | 130.776 | 142.792 | |||||||
waarvan overige | 30.084 | 239.834 | 630.625 | 824.386 | |||||||
Nieuwe Investeringen | |||||||||||
Programma 3: Onze gemeente | |||||||||||
3.1 | Fiets-/voetveer Bemmel - Ooij | 25 | 2020 | 103.500 | - | 103.500 | 2.846 | 5.661 | 5.599 | ||
3.2 | Installatie raadszaal | 10 | 2020 | 110.000 | - | 110.000 | 6.325 | 12.568 | 12.403 | ||
Totaal nieuwe investeringen programma 3: Onze gemeente | 213.500 | - | 213.500 | - | 9.171 | 18.229 | 18.002 | ||||
Nieuwe investeringen | |||||||||||
Programma 5: Overhead | |||||||||||
5.1 | Aanschaf materieel 2023 | 8 | 2023 | 189.000 | - | 189.000 | |||||
Totaal nieuwe investeringen programma 5: Overhead | 189.000 | - | 189.000 | - | - | - | - | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | |||||||||||
Programma 5: Overhead | |||||||||||
5.2 | Aanschaf materieel 2019 | 8 | 2019 | 184.000 | - | 184.000 | 12.880 | 25.588 | 25.243 | 24.898 | |
5.3 | Aanschaf materieel 2020 | 8 | 2020 | 158.500 | - | 158.500 | 11.095 | 22.041 | 21.744 | ||
5.4 | Aanschaf materieel 2021 | 8 | 2021 | 46.000 | - | 46.000 | 3.220 | 6.397 | |||
5.5 | Aanschaf materieel 2022 | 8 | 2022 | 232.000 | - | 232.000 | 16.240 | ||||
5.6 | Groesbeek, Verbouwing gemeentewerf | 25 | 2019 | 275.000 | - | 275.000 | 7.563 | 15.043 | 14.878 | 14.713 | |
5.7 | Aanpassing gemeentehuis | 20 | 2020 | pm | - | pm | |||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 5: Overhead | 895.500 | - | 895.500 | 20.443 | 51.726 | 65.382 | 83.992 | ||||
Totaal nieuwe investeringen alle programma's | 16.685.000 | 900.000 | 15.785.000 | - | 62.872 | 138.417 | 155.935 | ||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen alle programma's | 26.174.339 | 170.000 | 26.004.339 | 64.425 | 397.920 | 889.444 | 1.113.831 |
1.1 Verduurzamen (plaatsen zonnecollectoren) gebouw O.J.C. Maddogs en fanfare Wilhelmina (Groesbeek)
Op het gebouw van O.J.C. Maddogs en het fanfaregebouw in Groesbeek plaatsen wij zonnecollectoren.
1.2 (Ver)Nieuwbouw basisschool Op de Horst Groesbeek (De Horst)
Het SPOG heeft een quickscan laten doen naar de staat van het gebouw van basisschool Op de Horst. Hieruit komt naar voren dat binnen een periode van 4 jaar vernieuwbouw (nieuwbouw/renovatie) van de oude bouwdelen nodig is. Omdat nog niet duidelijk is wat de impact van deze vernieuwbouw is op de gymzaal van de basisschool, wordt nog geen groot onderhoud gepleegd aan de gymzaal. Het SPOG wil, net als wij, graag een integrale afweging maken en de gymzaal hierbij betrekken.
We hechten aan de karakteristieke uitstraling van het schoolgebouw. De school stelt een programma van eisen op en maakt in samenwerking met een architect een eerste schets voor een gerenoveerd gebouw. In de loop van 2020 kan de eerste besluitvorming plaatsvinden en komt er ook meer duidelijkheid over de benodigde middelen en de verdere planning voor vernieuwbouw van de school.
Indicatief ramen we de volgende investeringskosten. Nieuwbouw van het hele schoolgebouw betekent volgens de normvergoeding een investering van ongeveer € 2,8 miljoen. Komt hier ook nieuwbouw van de gymzaal bij dan betekent dit een extra investering van ongeveer € 1 miljoen.
1.3 Aanpassing dorpshuis De Slenk Groesbeek (De Horst)
Dorpshuis de Slenk wil na de zomervakantie een aanvraag indienen voor het verbeteren van de toegankelijkheid (lift), energiebesparing, een brandmeldinstallatie en het realiseren van een opslagruimte. Op dit moment is niet bekend welk investeringsbedrag hiermee gemoeid. Daarom ramen we ‘pm’.
Aanvullende opmerking bij 1.2 en 1.3
We streven ernaar zoveel mogelijk voorzieningen in de dorpen te behouden. We brengen voor De Horst de behoefte en mogelijkheden in kaart. Hierbij betrekken we alle partijen in het dorp (sportverenigingen, buurtverenigingen, parochie, school, enzovoorts).
1.4 Aanpassing dorpshuis Kerstendal Berg en Dal
Van dorpshuis Kerstendal hebben we een subsidieverzoek ontvangen voor aanpassing van het dorpshuis. Het gaat daarbij onder andere om het verbeteren van de toegankelijkheid, de inrichting van de huiskamer (WMO-ruimte), verduurzaming en het aanbrengen van een brandmeldinstallatie. Op dit moment is niet bekend welk investeringsbedrag hiermee gemoeid is. Daarom ramen we ‘pm’.
1.5 Sportzaal in de Polder
Wij vinden het belangrijk dat inwoners dicht bij huis kunnen sporten en gymmen. Bovendien streven we ernaar zoveel mogelijk voorzieningen in de dorpen te behouden. We starten een onderzoek om de behoefte en mogelijkheden in kaart te brengen. Uiterlijk het eerste kwartaal van 2020 komen we met de onderzoeksresultaten en bevindingen.
1.6 Verduurzaming Kulturhus Den Ienloop (Millingen aan de Rijn)
Het Kulturhus in Millingen heeft duurzaamheidslabel F. De ambitie van de gemeente Berg en Dal is minimaal label B. Hiervoor moeten we flink investeren in het dak, W-installaties, gedeeltelijk HR++ glas en spouwmuurisolatie. De investering staat voor het jaar 2020. Voordat we deze investering uitvoeren, willen we eerst een breed onderzoek naar de toekomst van onze kulturhuzen. Dit sluit aan bij de vervolgfase van het accommodatiebeleid.
2.1 Aanpak wateroverlast
In de meerjarenbegroting 2019-2022 waren een zestal projecten benoemd voor oplossing van de wateroverlast op diverse plekken in de gemeente. Inmiddels zijn we met moderne programma’s aan het berekenen en zijn we in overleg met het waterschap, grondeigenaren en overige belanghebbenden. Uit de veelheid van informatie die wij hierbij binnenkrijgen blijkt dat bij de zes genoemde projecten gekozen projectomschrijvingen en –scope steeds flink wijzigen. Nieuwe inzichten, nieuwe kansen, nieuwe bedreigingen. Het is zeer lastig om in dit steeds veranderende speelveld de laatste inzichten te bepalen en projectbeschrijvingen met passende budgetten te maken. De budgetten voor de zes genoemde projecten willen we graag samenvoegen. Het gaat om de volgende projecten:
- Wilgstraat-Kruksebaan en buurtsuper Breedeweg
- Waterberging Knapheideweg, Breedeweg
- Wateroverlast Waterstraat Beek
- Waterafvoer Beek
- Wateropvang Keteldal, Beek
- Afkoppelen daken Heilig Landstichting
Daarbij opgeteld de reserveringen van € 400.000 en € 500.000 die de raad in 2018 en 2019 voor wateroverlast heeft vrij gemaakt, geeft een totaal “budget wateroverlast” van € 3.177.500. Dit geeft ons de mogelijkheid om steeds op basis van de nieuwste ontwikkelingen en kansen plannen te concretiseren en snel uit te voeren. Wij komen daarna met raadsvoorstellen om de deelbudgetten per locatie beschikbaar te stellen. Naast de genoemde zes locaties zijn Groesbeek centrum en Oude Kleefsebaan/Berg en Dalseweg ook primaire aandachtspunten.
2.2 Relinen diverse rioleringen
Op diverse plekken renoveren wij de bestaande riolering om de levensduur te verlengen.
2.3 Afkoppelkrediet diverse rioleringen
In 2016 heeft de gemeenteraad voor een periode van 10 jaar 6 miljoen euro beschikbaar gesteld om achterstallig onderhoud aan asfaltverhardingen weg te werken (2.33). De gemiddelde kwaliteit van de wegen was te laag geworden. In dit budget zijn geen middelen opgenomen om ook het riool te kunnen afkoppelen en regenwater te infiltreren. Wanneer we geen regenwater infiltreren voldoen we niet aan onze duurzaamheidsambitie. Daarom nemen we hiervoor nu een apart krediet op, zodat we het afkoppelen van de riolering kunnen combineren met het vervangen van de verharding.
2.4 Renovatie pompgemalen
Op diverse plekken renoveren wij pompgemalen om de levensduur te verlengen.
2.5 Zoutloods Millingen aan de Rijn
De bestaande zoutloods is in slechte staat. Daarnaast is er behoefte aan meer ruimte voor overdekte opslag van strooimaterieel. Ook richten wij dan het gehele terrein opnieuw in om weer te voldoen aan de huidige eisen (bijvoorbeeld afwatering). We maken ook de afscheiding met de buren definitief.
2.6 Reconstructie van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat Millingen aan de Rijn
De wegen zijn slecht en daarom aan vervanging toe. Daarnaast willen we het gemengde riool vervangen en een apart hemelwaterriool aanleggen. Dit is de aanleiding om de complete straten (van gevel tot gevel) te reconstrueren.
2.7 Reconstructie bedrijventerrein Mies Groesbeek
De wegen op bedrijventerrein Mies zijn slecht en voldoen niet meer aan de vastgestelde kwaliteitseisen. Daarom gaan we de wegen vervangen. Het is een bedrijventerrein, dus asfalteren we de wegen. Dit doen we in combinatie met het deels vervangen van de riolering. Het riool is nog niet overal slecht. Daarom vervangen we alleen de plekken waar het riool slecht is.
Daarnaast willen we meer groen (bomen) aanbrengen.
2.8 Verduurzamen (plaatsen zonnecollectoren) sporthal de Duffelt Millingen aan de Rijn
Op Sporthal De Duffelt in Millingen aan de Rijn plaatsen wij zonnecollectoren.
2.9 Aanleg voetpad Kerkdijk (Jonkmanshof - St. Hubertusweg) Ooij
Vanuit de Ooijse gemeenschap wordt een voetpad tussen de rand van de bebouwde kom, vanaf boerderij Jonkmanshof en de St Hubertusweg erg gemist. Voetgangers moeten hier over de smalle rijbaan van de Kerkdijk lopen. Door een motie heeft het college toegezegd de mogelijkheden te willen onderzoeken. Ambtelijk zijn er gesprekken gevoerd met de eigenaar van de Jonkmanshof. Wij hebben inmiddels principeafspraken kunnen maken over grondruil en -aankoop. Aanleg is in 2020 mogelijk.
2.10 Reconstructie wegen Vissenbuurt Ooij
In het MIP was al een project opgenomen voor het vervangen van de riolering in de Vissenbuurt in Ooij. Aanpassingen van het straatwerk zijn niet voorzien binnen dit project. Dit nieuwe project sluit aan op de rioolwerkzaamheden in de Vissenbuurt en gaat over het vervangen van de verharding.
2.11 Reconstructie van Ruysdaelweg/Gerard Douweg Groesbeek
In 2020 gaan we de straten aan de noordzijde van de van Ruysdaelweg en Gerard Douweg helemaal opnieuw inrichten (project Gooiseweg-Zuid 2.27). Aansluitend aan dit project richten we de Van Ruysdaelweg en Gerard Douweg opnieuw in. We vervangen de asfaltweg door klinkerverharding en het hemelwater koppelen we af van het riool. We willen deze straten ook inrichten met meer groen.
2.12 Vergroenen Leuth
Leuth is een versteend kerkdorp. We willen voor Leuth het steense karakter doorbreken, door samen met de inwoners een plan te maken. Het doel hiervan is om versteende straten groener in te richten.
2.13 Renovatie "water werkt" Beek
20 jaar geleden zijn de natuurlijke beken in Beek en Ubbergen weer zichtbaar gemaakt. Dit is destijds met veel subsidie aangelegd. De totale kosten waren toen 2 miljoen gulden. Het systeem raakt in verval. Er is een plan gemaakt om alle gemetselde natuurstenen goten voor verval te behoeden. Voor de watervoerende functie is dit systeem essentieel. Landelijk wordt “water werkt” als schoolvoorbeeld genoemd van modern beekbeheer. Samen met “het Groeske” en “de Groesbeek” wordt het regelmatig bezocht door bestuurders en waterdeskundigen uit heel Nederland.
2.14 Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat Groesbeek (de Horst)
In de Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat is de waterleiding de afgelopen jaren zeer regelmatig gesprongen. Als gevolg daarvan raakte de laatste keer ook de gasleiding lek. Vitens heeft het plan om de waterleiding in 2020 volledig te vervangen. We gaan dan ook het huidige gemengde riool vervangen door een gescheiden riool. Dit doen we in combinatie met een reconstructie van de weg.
2.15 Aanleg fietspad naar Leuth
Dit jaar is gestart met een variantenstudie voor het fietspad ten zuiden van de kern Leuth. Hiervoor is in de begroting al € 50.000 beschikbaar gesteld. De totale kosten voor de bestemmingsplanprocedure, grondaankoop en aanlegkosten ramen wij op €1.300.000. In 2020 is er naar verwachting €250.000 nodig voor de bestemmingsplanprocedure en grondaankoop. In 2025 hopen we dan het fietspad aan te kunnen leggen.
2.16 TOP Ooij
Om de Ooijpolder toeristisch goed te ontsluiten zijn TOP’s (Toeristisch OpstapPunten) nodig. De voormalige gemeenteraad van Ubbergen heeft hiertoe besloten en het is ook opgenomen in de Mobiliteitsvisie Berg en Dal. Aan het einde van de Hubertusweg ligt een zeer geschikte kavel. Deze is bereikbaar via de Bouwkamp. Wij verkennen de mogelijkheden voor grondaankoop van Staatsbosbeheer (ongeveer 1 hectare).
2.17 Vervangen riolering/ duiker Groesbeek (Breedeweg)
Het asfalt op de Bredeweg is slecht. We gaan tegelijk met het vervangen van de riolering/ duiker de weg vervangen. Het betreft het gedeelte van de Bredeweg vanaf de Sint Antoniusweg tot en met huisnummer 94.
2.18 Burgemeester Ottenhoffstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek
Het weggedeelte van de Dries- Stekkenberg en Burgemeester Ottenhoffstraat (het gedeelte vanaf de Margrietstraat tot aan de Molenweg/Dorpsstraat) is aan vervanging toe. We onderzoeken de mogelijkheden voor een combinatie met het project schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan (2.32).
2.19 Lijsterbesstraat relinen riolering en afkoppelen (Breedeweg)
In 2018 is een rioolinspectie uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat het riool in de Lijsterbesstraat (Breedeweg) aan vernieuwing toe is. Het betreft het gedeelte vanaf de Kruksebaan tot en met het Hemeltje. De weg is nog in goede conditie. Het riool kunnen we relinen. Relinen is het vanuit de binnenkant vernieuwen van het riool.
Daarnaast stellen we voor om de verbinding tussen de riolering op het Hemeltje dicht te zetten. De kolken in de openbare ruimte willen we afkoppelen zodat water kan infiltreren in de bodem.
2.20 Zevenheuvelenweg (Ottenhoffstraat tot Nieuweweg) Groesbeek
De Zevenheuvelenweg is aan vervanging toe. In deze weg ligt nog een gemengd rioolstelsel. Waar mogelijk koppelen wij hemelwater af, door een gescheiden stelsel aan te brengen. Het gaat om het weggedeelte vanaf de Burgemeester Ottenhoffstraat tot aan de Nieuweweg.
2.21 Wylerbergpark Berg en Dal
We gaan de hemelwaterafvoer afkoppelen van het Wylerbergpark. Dit werk bestaat uit het opheffen van de afvoerleiding van Groot Berg en Dal door het bos en het opheffen van de afvoerleiding van Wylerbergpark door het bos naar het Keteldal. In het Keteldal loopt het kleine riool te vaak over bij hevige regenval en verontreinigt de kwetsbare stuwwal.
2.22 Aanleg regenwaterriool Ravelstraat Millingen aan de Rijn
Aanleiding voor dit project is de ondergrondse inrichting (riolering). De rijbaan bestaat gedeeltelijk uit asfaltverharding en heeft een sobere uitstraling. Dit komt onder andere door de parkeervakken van grauw/grijze stenen. De rijbaan heeft ook haar technische levensduur bereikt. De vervanging van het gemengde riool en de aanleg van een apart hemelwaterriool, is de aanleiding om de complete straat (van gevel tot gevel) te reconstrueren.
2.23 Verbetermaatregelen Groesbeek Noord
We zijn een nieuw basis rioleringsplan Groesbeek Noord aan het opstellen. Hierin nemen we verbetermaatregelen op voor aanpassingen aan de riolering in Groesbeek Noord.
2.24 Vergroten transportriool Groesbeek Breedeweg/ Bruuk
Vanaf de Parachutistenstraat tot aan de waterzuivering in de Bruuk gaan we het transportriool vergroten. Dit doen we om wateroverlast te verminderen.
2.25 Regenwateroverlast centrum Groesbeek
We gaan de duiker onder de oude Jan Linders vergroten. Dit is nodig om de afvoercapaciteit richting de Groesbeek te verhogen en daarmee waterproblematiek in het centrum te verlagen.
2.26 Reconstructie Hoflaan Oost Groesbeek
Begin 2014 is de riolering rondom de Hoflaan visueel geïnspecteerd bij een reguliere inspectie. Daaruit is gebleken dat diverse strengen in de Hoflaan dusdanig beschadigd zijn dat ze aan vernieuwing toe zijn. Het gaat om het stuk tussen de Mariëndaalseweg en de basisscholen. Ook is de asfaltverharding niet al te best meer. Daarnaast biedt vervanging van de strengen de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Hierdoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.
2.27 Reconstructie Gooiseweg Zuid Groesbeek
Een aantal strengen in de Rembrandtweg, Jozef Israëlweg, Jan Steenweg, Breitnerweg, Pieter de Hooghweg en Vincent van Goghweg zijn dusdanig beschadigd dat ze aan vervanging toe zijn. Ook ligt de riolering grotendeels in de voetpaden. Dat is onwenselijk omdat er dan onvoldoende ruimte beschikbaar is voor kabels en leidingen. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot de aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.
Naast vervanging van de ondergrondse infra (riolering) is de asfaltverharding op de wegen ten zuiden van de Gooiseweg ook aan vervanging toe. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de wegen ten zuiden van de Gooiseweg.
2.28 Reconstructie Wisselpad Groesbeek
In 2017 zijn de Hoflaan en Mariëndaalseweg (grotendeels) ingericht als 'Erftoegangsweg +'. Waar mogelijk is een profiel van zes meter breed in het asfalt toegepast. Dit is opgebouwd uit een tweezijdige fietsstrook van twee meter breed en daartussen een rijbaan van ook twee meter breed. De wens is om dit profiel door te zetten tot de kruising Spoorlaan – Nijverheidsweg. Aan de kant van de woningen vervangen we daarbij het voetpad. Daarbij handhaven wij een minimale voetpadbreedte van vier tegels (1,20m exclusief band). In combinatie met de reconstructie van de weg vervangen we ook de oude riolering.
2.29 Reconstructie Gooiseweg Noord Groesbeek
Nagenoeg alle strengen in de Frieselaan, Drentselaan, Vermeerweg, Frans Halsweg en Aelbert Cuypweg vertonen dusdanige schades dat ze aan vernieuwing toe zijn. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen we de openbare ruimte afkoppelen. Daarnaast is ook de technische levensduur van de bestaande verharding bereikt. We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen ten noorden van de Gooiseweg.
2.30 Bypass riolering Nassaulaan - Prinses Christinalaan Berg en Dal
In het kader van het verminderen van wateroverlast in Nijmegen-Oost passen wij het rioolstelsel aan. Door een bypass te maken kan het regenwater naar het infiltratie bassin aan de Nassaulaan. De bovengrondse inrichting laat wat betreft de kwaliteit te wensen overlaat. Vooralsnog gaan we uit van het herstraten van de aanwezige elementenverharding en handhaving van de halfverharding in de Prinses Christinalaan.
Voor de Nassaulaan gaan we uit van een volledige reconstructie. Het gaat om het stuk tussen de Oude Kleefsebaan en Prins Bernhardlaan. We vervangen het asfalt door elementenverharding. Voor de voetpaden, parkeervakken en dergelijke in de Nassaulaan maken we gebruik van nieuwe materialen (geen herstraten).
2.31 Reconstructie Parallelweg Ubbergen
Dit stukje weg maakt onderdeel uit van de hoofdfietsroute tussen Nijmegen en Millingen aan de Rijn (fietsstructuurvisie). Het is gewenst om het fietscomfort en de –veiligheid te vergroten.
Daarnaast ligt de riolering aan de Parallelweg in particuliere tuinen en is in slechte staat. We gaan de riolering verleggen naar openbaar terrein.
2.32 Aanleg tijdelijk opslag depot
Tijdens werken komt vaak grond en andere materiaal vrij. Er is geen terrein voor opslag waar wij deze materialen tijdelijk kwijt kunnen. Voorheen brachten wij materiaal naar de waterzuivering (betonbak van Waterschap) aan de Heikant. De bak moet vrij blijven voor waterberging. Daardoor is het niet meer mogelijk om daar materiaal op te slaan. We zoeken hiervoor nog een geschikte alternatieve locatie.
2.33 Verleggen fietspad Meerwijkselaan Heilig Landstichting
De Meerwijkselaan heeft afgelopen jaren groot onderhoud gehad, waarmee de weg geschikt is voor het huidige gebruik. De weg is een erftoegangsweg, vanwege de ruimtelijke beperkingen. Op het gedeelte Postweg-Zevenheuvelenweg is de rijbaan in 2000 sterk versmald voor de aanleg van een vrijliggend fietspad. De aanwezige monumentale beukenlaan stond het verbreden van het wegprofiel niet toe. Door ziekte is de beukenlaan nu bijna helemaal verdwenen. Wij zijn nu in overleg met de eigenaar van de ondergrond om een strook te mogen aankopen. Daarna kunnen we het fietspad verleggen en de weg haar oorspronkelijke breedte teruggeven.
2.34 Schoolroute Marktplein Groesbeek - Nijmeegsebaan
Op dit moment ontbreekt een bewegwijzerde, comfortabele en veilige fietsroute tussen het centrum van Groesbeek (via de noordelijke woonwijken) naar de hoofdfietsroute van/naar Nijmegen. Dit project betreft een onderzoek naar de mogelijkheden van een goede fietsroute tussen de Nijmeegsebaan en het centrum van Groesbeek.
2.35 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028
Een aantal asfaltwegen binnen de bebouwde kom zijn in slechte staat/ aan het einde van de levensduur. We gaan deze wegen de komende jaren vervangen door elementverharding. Het gaat hier om wegen in woonwijken (30 km/uur).
2.36 Mobiliteitsvisie
In 2020 gaan wij ons richten op onder andere de volgende onderdelen uit de Mobiliteitsvisie:
- Realiseren doorfietsroute Nijmegen – Beek – Leuth – Millingen aan de Rijn.
- Verwijderen onveilige fietsobstakels omgeving Berg en Dal, Heilig Landstichting en Groesbeek.
- Realiseren veiligere school-thuisroutes in samenspraak met basisscholen
- Alternatieve routes om het centrum van Groesbeek
- Verbeteren inrichting 30 km/uur zones
2.37 Centrumgebied Ooij (omgeving Reinier van Ooijplein)
We gaan een gebiedsvisie opstellen voor Ooij in nauw overleg met de bewoners. Daarbij maken we een uitvoeringsplan voor het centrumgebied.
2.38 Aanleg fietsverbinding Dennenkamp - Driestenenpad Groesbeek
Dit plan voorziet in een extra fietspad door een toeristisch interessant gebied. Daarnaast vormt het een comfortabele fietsverbinding tussen de Wylerbaan en het gebied rond De Horst.
2.39/2.40/2.41 Sportaccommodaties en Tennisaccommodaties
Er is een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. We hebben een prognose gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.
3.1 Fiets-/voetveer Bemmel- Ooij
De gemeente Lingewaard wil een (extra) fiets-voetveer realiseren tussen Bemmel en Ooij. Het haalbaarheidsonderzoek voor dit fiets-voetveer Bemmel-Ooij is afgerond. Als alle stappen op tijd gezet kunnen worden, vaart dit veer vanaf mei 2020. Er lijken op dit moment geen onoverkomelijke problemen te zijn. We hebben een potentiële exploitant voor het veer gevonden en verkennen de financiële zaken en verkeerssituatie.
Voor aanpassing van de infrastructuur (veerstoep en toegangspaden) is per gemeente een investering van € 103.500 nodig.
3.2 Installatie raadszaal
We moeten de microfoons in de raadszaal vervangen. Wij willen het systeem verbeteren, waarbij de aanschafprijs van het materiaal € 100.000 is. In deze nieuwe situatie rusten wij microfoons uit met stemknoppen waardoor het stemproces gestroomlijnder kan gaan verlopen. En in de nieuwe situatie kunnen wij via internet en in de zaal de naam en de partij van de spreker, maar ook de spreektijd zichtbaar maken. We moeten rekenen met ongeveer € 10.000 aan installatiekosten.
5.1 t/m 5.5 Aanschaf materieel 2019-2023
Dit betreft de vervanging en/of aanschaf van materieel bij de buitendienst. Het gaat om de aanschaf van auto's en materieel om te vegen en zout te strooien. Waar mogelijk vervangen wij gereedschap en materieel die werken op fossiele brandstof naar elektrisch.
5.6 Groesbeek, Verbouwing gemeentewerf
Er is sprake van nieuwe ARBO-eisen en een te krappe kleedruimte voor de groter gegroeide personeelsbezetting. Daarom is een verbouwing van de werf noodzakelijk. De kosten hiervan ramen we op € 275.000.
5.7 Aanpassing gemeentehuis
We willen het sociaal team in het gemeentehuis houden en dus niet extern huisvesten. Om dit mogelijk te maken zijn aanpassingen nodig.
Ook richten we de publieksruimte beter in. De hal wordt nu als onprettig en onoverzichtelijk ervaren.
Tot slot lossen we knelpunten op die uit het medewerkersonderzoek 2017 zijn gekomen.