Gemeenschappelijke regeling
Verbonden partij
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
De ODRN behartigt de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht.
Het doel van de vorming van de ODRN is het bereiken van een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en door bundeling van deze taken de efficiency te verbeteren.
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.Visie
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven.
Beleidsvoornemens
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids -en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de partners. Steeds zal worden beoordeeld in hoeverre er verschillen zitten in deze beleidskaders van de partners en zullen voorstellen gedaan worden hoe met deze verschillen om te gaan.
Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Deze verandering sluit ook aan bij de transitie die de komende Omgevingswet van ons vraagt.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.681
-1.459
-1512
-1512
-1512
-1.512
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
11,72%
11,25%
11,30%
11,30%
11,30%
11,30%
Resultaat verbonden partij
-721
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
53
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
5.430
2.650
-200
Toelichting
Verwachte omvang eigen-en vreemd vermogen over de jaren 2021 t/m 2023 niet bekend.
Ontwikkelingen
Omgevingswet
De Omgevingswet zal in 2021 in werking treden. De uitvoering van de omgevingsplannen die de partners opstellen zal voor een belangrijk deel door de ODRN worden uitgevoerd. Dat vraagt om een andere rol. De projectleider van het project werkt samen met de projectleiders van de andere omgevingsdiensten samen ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet. Oefenen in pilots, in gesprek zijn met de opdrachtgevers over het omgevingsplan- en visie, het daaraan meewerken, het in beeld brengen van de werkprocessen en het verder opleiden (kennisoverdracht) van medewerkers zal de nadruk krijgen in 2020. De in 2018 ingezette serious game en de daaruit geformuleerde leerpunten zullen in 2020 ook leiden tot specifieke opleidingen ten behoeve van de opgave om te werken vanuit het gedachtegoed van de Omgevingswet (van nee, tenzij, naar ja, mits).Output
De ontwikkeling om op basis van outcome te rapporteren/financieren zal in 2020 worden ingezet op een aantal met de opdrachtgevers afgesproken producten. Wij stellen ons voor om op de programma-gerichte thema’s zoals energie en asbest met de opdrachtgevers hierover - in een soort van pilot omgeving - afspraken te maken.Privatisering van het bouwtoezicht
14 mei 2019 is er in de Eerste Kamer voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gestemd. De invoeringsdatum is nu gepland op 1 januari 2021, gelijktijdig met de invoering van de Omgevingswet.Energie Toezicht
De partners van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen geven energiebesparing hoge prioriteit. De ODRN is daarom gevraagd om invulling te geven aan energiebesparing bij bedrijven en op die manier een bijdrage te leveren aan de doelstelling van het Gelders Energie Akkoord. Beoogd wordt dat bij alle bedrijven in 2020 energiebesparende maatregelen zijn geïmplementeerd. De ODRN zorgt ervoor dat alle subsidiemogelijkheden optimaal benut worden, maar ook van de partners wordt een bijdrage verwacht.Risico's
Het weerstandvermogen van de ODRN is lager dan de benodigde weerstandscapaciteit.
Verbonden partij
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Overkoepelend voor alle ambities voor de komende vier jaar is het begrip ‘integraliteit’: het vinden van samenhang en bundelen van krachten binnen en buiten de organisatie
Het beleidsplan is opgebouwd volgens een aantal regionale en landelijke ontwikkelingen die zijn geclusterd tot vier thema’s: informatiemanagement, communicatie, risicogerichtheid en zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
Tevens richt het beleidsplan de aandacht op de belangrijkste risico’s in Gelderland-Zuid die zijn genoemd in het regionaal risicoprofiel. Deze zijn in het beleidsplan weggezet als jaarthema’s. Doel van een jaarthema is om een belangrijk risico in de volle breedte te bekijken en te onderzoeken.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.134
-2.145
-2256
-2287
-2287
-2.287
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,75%
5,75%
5,75%
5,75%
5,75%
5,75%
Resultaat verbonden partij
78
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
3.945
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
63.861
65.617
3.683
65.871
65.375
63.395
Toelichting
Ontwikkelingen
In de programmabegroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 is zo veel mogelijk rekening gehouden met nu al voorzienbare ontwikkelingen die op de veiligheidsregio afkomen. Voor een aantal ontwikkelingen geldt dat deze weliswaar bekend zijn, echter de beleidsmatige en financiële consequenties zijn voor de veiligheidsregio op dit moment nog onduidelijk. Hieronder worden deze ontwikkelingen genoemd.
1.2.1 Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) Oost-Nederland
Naar verwachting zijn in het jaar 2022 de gemeenschappelijke meldkamers van de Veiligheidsregio Twente, de Veiligheidsregio IJsselland, de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden en de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid samengevoegd. Voor de samenvoeging zijn de veiligheidsregio’s verantwoordelijk. De Nationale Politie is verantwoordelijk voor de huisvesting en voor de inrichting en uitwerking van het landelijke multidisciplinaire meldkamer domein (ICT).
Het streven van de betrokken regionale partijen is meer samenwerking en verbetering van kwaliteit en doelmatigheid van de meldkamer. Eind 2019, begin 2020 wordt aan het bestuur een visie voorgelegd wat die samenwerking moet inhouden. Voor de samenwerking gelden onder andere de volgende minimale voorwaarden:
§ de meldkamerprestaties moeten dezelfde zijn als nu het geval is;
§ en de samenvoeging is budgettair neutraal.
Op landelijk niveau zijn er in 2018 in het kader van de overgang van de meldkamers naar de Nationale Politie nieuwe financiële kaders overeengekomen tussen de veiligheidsregio’s en het rijk. Over de beheerskosten van de toekomstige meldkamer is afgesproken dat het rijk via een verlaging van de Rijksbijdrage (voorheen BDuR-uitkering) aan de veiligheidsregio’s een uitname doet uit het budget van de VRGZ van € 500.000,- per 1-1-2020. Dit is gelieerd aan de verwachte inwerkingtreding van het wetsvoorstel Meldkamers.
Gezien de latere samenvoeging van de meldkamers op Oost-Nederlandniveau wordt in samenspraak met de politie bekeken hoe en wanneer concreet die uitname kan plaatsvinden in relatie tot de verwachte bezuinigingen.
Parallel aan deze samenvoeging bereiden de veiligheidsregio’s Gelderland-Zuid en Gelderland-Midden zich gezamenlijk voor op een mogelijke situatie dat de roosters van de meldkamer niet rond komen als gevolg van vertrek van centralisten. Dit geschiedt om te voorkomen dat de continuïteit van de meldkamer in het geding is nog voordat de betrokken vijf meldkamers zijn samengevoegd.
1.2.2 (Tijdelijke) wet ambulancezorg
Op 1 januari 2013 is de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) van kracht geworden. Deze tijdelijke wet regelt met name de procedure waarlangs RAV’en een zogenaamde ‘aanwijzing’ tot het verrichten van ambulancevervoer kunnen verkrijgen. In december 2012 heeft de RAV Gelderland-Zuid een dergelijke aanwijzing ontvangen. De Twaz heeft een looptijd tot 1 januari 2021 en zal uiterlijk op die datum worden vervangen door een nieuwe Wet Ambulancezorg. Tot dat moment zijn de huidige aanwijzingen door het ministerie van VWS bevroren, teneinde een ‘leveled playing field’ te behouden.
Voor de RAV Gelderland-Zuid is van belang op welke wijze vergunningen zullen worden aanbesteed en welke mate van concurrentie dit met zich mee zal brengen. Begin 2020 zal met het bestuur een gedachtewisseling plaatsvinden over de vraag of de RAV Gelderland-Zuid deel blijft uitmaken van de VRGZ, of in één of andere vorm zal worden afgestoten (verzelfstandiging, verkoop).
1.2.3 Verbinding zorg en veiligheid
Maatschappelijke ontwikkelingen zorgen dat de druk op de hulpverleningsketen toeneemt. Door krapte op de arbeidsmarkt is het steeds vaker een uitdaging om de gevraagde zorg te kunnen bieden. Het beleid om het aantal bedden in ziekenhuizen af te doen nemen en uitbreiding te realiseren van kortdurende behandelingen in poli’s heeft bovendien consequenties voor de aanwezige capaciteit om slachtoffers op te vangen die het gevolg zijn van een groot incident. De druk op de acute zorgketen neemt ook toe door het gegeven dat meer ouderen en mensen met een psychisch kwetsbare problematiek vaker zelfstandig blijven wonen in plaats van in een zorginstelling. Voor de veiligheidsregio betekent dit dat zij in verbinding moet staan met gemeenten en externe partners om te bezien wat dit betekent vanuit het perspectief van risicogerichtheid en operationele processen.
1.2.4 Sociale veiligheid
Samenwerking tussen gemeenten op het terrein van sociale veiligheid is gezien de complexe gemeentegrensoverschrijdende problematiek van belang. Steeds meer ontstaan er raakvlakken tussen sociale veiligheid en fysieke veiligheidsvraagstukken. De dreiging of het voorvallen van maatschappelijke onrust leidt er toe dat er nieuwe uitdagingen voor wat betreft gevolgbestrijding ontstaan voor de veiligheidsregio.
Voorbeelden daarvan zijn: opvang vluchtelingen, vervoer van psychisch kwetsbare personen, maatschappelijke onrust als gevolg van uitval van nuts – en ICT-voorzieningen, huisvesting seizoenarbeiders en gevolgen van terrorismebestrijding en ondermijning.
De ingewikkelder wordende maatschappij laat een steeds grotere afhankelijkheid van systemen en voorzieningen zien die zorgen voor verwevenheid en het optreden van keteneffecten. Crisisbeheersing wordt beïnvloed door deze vervagende grenzen in de samenleving en dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor een organisatie als de veiligheidsregio.
Wat die complexiteit en verwevenheid betekent voor de samenwerking tussen gemeenten en op welke niveau dit gebeurt is onduidelijk en of de veiligheidsregio een rol heeft evenzeer. Het reeds bestaande regionaal veiligheidsoverleg kan als overlegplatform worden gebruikt om inzichten daarover met elkaar af te stemmen.
1.2.5 Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2021. De Omgevingswet zorgt voor een verschuiving van regelgericht werken en controleren naar risicogericht adviseren. Deze wijze van adviseren spoort met de opzet van het door het bestuur in 2018 vastgestelde brandweerzorgplan.
De Omgevingswet zal impact hebben op de wijze van samenwerking tussen de betrokken overheden. Risicogericht adviseren en samenwerken met partners wordt een eerste vereiste voor de betreffende adviseurs. Grote ambitie in de Omgevingswet is het centraal beschikbaar stellen van data van overheid, bouwers, gebruikers en adviseurs in digitale informatiehuizen. Deze datastructuur wordt stapsgewijs geïmplementeerd. Wat dit precies betekent voor de digitale infrastructuur van de VRGZ is nu nog niet bekend.
1.2.6 Advisering evenementen
Extreme weersomstandigheden, terrorisme en andere soorten risico’s geven een verhoogd risico vanuit veiligheidsperspectief bezien.
In toenemende mate krijgen hulpverleners, gemeenten en organisatoren van evenementen hiermee te maken. Dit gegeven heeft invloed op de advisering over en de voorbereiding op evenementen voor de veiligheidsregio, gemeenten en organisatoren en op de hulpverlening (aantal en aard). De nieuwe Handreiking Evenementen Veiligheid geeft richting aan de veranderingen ten aanzien van risicogericht adviseren.
Daarnaast heeft de uitvoering van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna: BGBOP) invloed op de wijze van advisering over evenementen. Dit besluit is per 1 januari 2018 in werking getreden. De BGBOP biedt onvoldoende ruimte om een risicoafweging te maken om een tijdelijke activiteit zoals een markt of een evenement te kunnen regelen. In 2019 wordt samen met gemeenten bekeken hoe hiermee om te gaan.Risico's
De risico's zijn groter dan de algemene reserve van de VRGZ. Het vermelde risicobedrag is berekend naar rato van deelname
Verbonden partij
Euregio (Rhein-Waal)
Euregio (Rhein-Waal)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Euregioraad
Deelnemers
Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Visie
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur.
Daarnaast biedt de Euregio Rijn-Waal ook een platform voor diverse doelgroepen in de regio. Enkele voorbeelden zijn het Euregionale Forum voor Grensoverschrijdende Gezondheidszorg en de Ronde Tafel Openbare Orde en Veiligheid. Ook faciliteert de Euregio Rijn-Waal desgewenst grensoverschrijdende ad-hoc werkgroepen rondom diverse actuele thema's.Beleidsvoornemens
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten.
De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden en stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden.
Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda 2020 Euregio.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-8
-8
-8
-8
-8
-8
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
1.459
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
2.707
Toelichting
Ontwikkelingen
De versterking van grensoverschrijdende samenwerking geldt voor vele beleidsterreinen zoals economische ontwikkeling, onderwijs en arbeidsmarkt, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud en landschapsbeheer en sociale zaken.
Risico's
Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten. De Euregio heeft een stabiele en solide financiele positie.
Verbonden partij
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Na de opheffing van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen is in de regio Arnhem-Nijmegen de wens blijven bestaan om op een aantal gebieden samen te blijven werken. Dit zijn de gebieden economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte vorm van een gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO).
Het GO richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de Arnhem Nijmegen City Region, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid het beleid onderling en met de provincie af te stemmen.
Het GO bestaat uit een Bestuurlijk Overleg (hier nemen over het algemeen de burgemeesters in plaats). Onder dit Bestuurlijk Overleg hangen 4 regionale portefeuillehoudersoverleggen: economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit.Visie
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionaal samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal en internationaal perspectief. De Regio Arnhem Nijmegen is een platform van overleg en afstemming, gericht op de thema's Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit.
Beleidsvoornemens
De Stadsregio Arnhem Nijmegen als WGR+ regio is geliquideerd en functioneert niet meer als regionaal samenwerkingsverband. De gemeenten hechten nog wel waarde aan een vorm van regionale samenwerking op de terreinen Economie, Mobiliteit, Wonen en Duurzaamheid.
Voor deze samenwerking is het Gemeenschappelijk Orgaan opgericht. Deze samenwerking moet leiden tot een structureel betere positie van de regio in (inter)nationaal perspectief. Ook moet het leiden tot een intensieve samenwerking met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en de overheid: de Triple Helix.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-52
-65
-65
-65
-65
-65
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
4,47%
4,47%
4,47%
4,47%
4,47%
4,47%
Resultaat verbonden partij
-127
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
146
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
209
Toelichting
Ontwikkelingen
De ambitie is om te werken aan een steviger profiel van de regio.
Risico's
Verbonden partij
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren/I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten.
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges:
1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering.
2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid.
3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op.
4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit.Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens:
- Meer arbeidsgehandicapten aan de slag.
- Dienstverlening aan statushouders.
- Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet.
- Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen.
- De positieve lijn van een stijgende toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt doorgezet.
- Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid.
- Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit.Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens:
- Evaluatie van de platformfunctie van de MGR;
- Aanknopingspunten uit de evaluatie benoemen en uitvoeren om op andere wijze de platformfunctie uit te gaan voeren;
- Het thema demografie verdiepen met het oog op regionale samenwerking;
- In samenwerking met de Agendacommissie twee regionale (raads)bijeenkomsten organiseren;
- Verbeteren van de website, zodat de openbare vergaderingen en stukken toegankelijk zijn.Voor nadere informatie: zie MGR Regio Rijk van Nijmegen Begroting 2019-2022 en bijstelling 2018
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-7.186
-7.774
-8187
-7926
-7742
-7.356
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,96%
10,96%
10,79%
10,79%
10,79%
10,79%
Resultaat verbonden partij
-22
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
12.623
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
194
Toelichting
Ontwikkelingen
Geen gegevens bekend
Risico's
De MGR houdt zelf geen buffer aan om risico's op te kunnen vangen. Naast fiscale redenen past dit bij de gedachte dat een gemeenschappelijke regeling een verlengstuk is van de deelnemende gemeenten.
Gemeenten nemen de risico's van de MGR op naar rato van hun aandeel.Verbonden partij
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De vervoersorganisatie heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer worden overgedragen aan de vervoersorganisatie.Visie
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling van de 18 gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen. De BVO DRAN koopt voor de gemeenten het doelgroepenvervoer in (Wmo-, leerlingen-, dagbestedings- en Jeugdwetvervoer) en ziet toe op de uitvoering ervan.
Beleidsvoornemens
De negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht.
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de gemeenten samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken de gemeenten aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-990
-1.059
-1072
-1113
-1160
-1.208
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
0
Toelichting
Ontwikkelingen
De BVO DRAN is in september 2016 gestart. Het blijkt dat onze kosten voor het vervoer de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Dit heeft te maken met de wijze waarop het vervoer is aanbesteed (kostenverhogende factoren in het bestek) en met een nieuwe verdeling van de kosten over de gemeenten. Die nieuwe verdeling is gekozen omdat de oude verdeling de kosten niet goed toerekende aan de gemeenten. Berg en Dal is een nadeelgemeente en moet veel meer betalen, vooral voor het leerlingenvervoer. Dit leidt ertoe dat we overwegen om (deels) uit de BVO DRAN te stappen, bijvoorbeeld het leerlingenvervoer eruit halen en weer zelf of samen met andere gemeenten gaan inkopen. We gaan dit onderzoeken. Daarnaast bekijkt de BVO DRAN of er op de korte termijn al kostenbesparende maatregelen genomen kunnen worden.
Risico's
De inrichting van het vervoer is gebaseerd op een "open einde"systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Zodoende moet er periodiek inzicht zijn in het volume van het aantal ritten en moeten de gevolgen van verwachtte toenames van ritten tijdig worden gecommuniceerd met de gemeente. Op dit moment is het nog niet mogelijk aan het risico een concreet bedrag te koppelen.
Verbonden partij
Instituut Bijzonder Onderzoek
Instituut Bijzonder Onderzoek
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wijchen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden.
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-74
-71
-75
-75
-75
-75
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
2
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
179
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de jaarrekening 2018 van het IBO
Ontwikkelingen
Handhaven in de sociale zekerheid is een van de voornaamste doelen van het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Per 1 januari 2013 is de wetgeving rondom handhaving fors aangescherpt. Dit resulteert in een hardere aanpak van (sociale zekerheid) fraude met daarbij behorende hogere straffen. De straffen bestaan uit een forse boete bij het schenden van de plicht om informatie te verstrekken (een boete die in verhouding staat tot de benadeling of het financiële voordeel) en bij herhaalde fraude gedurende enkele maanden geen uitkering.
Risico's
Door verdeling van een nadelig saldo over de deelnemende gemeenten heeft de gemeenschappelijke regeling geen behoefte aan extra reserves. Voor de gemeente vormt dit wel een risico.
Verbonden partij
Bank Nederlandse gemeenten
Bank Nederlandse gemeenten
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Den Haag
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner.
Visie
De primaire doelstelling van de BNG is uitoefening van het bankbedrijf voor overheden.
Missie en strategie hierbij zijn:- behoud van een substantieel marktaandeel in de Nederlandse (semi)publieke sector;
- behalen van een redelijk rendement voor aandeelhouders;
- behoud van een excellente kredietwaardigheid.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
260
293
293
293
293
293
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
Resultaat verbonden partij
337.000
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
Ontwikkelingen
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
Risico's
Verbonden partij
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Beuningen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Beuningen, Heumen, Wijchen, Druten en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Munitax is de uitvoeringsorganisatie van vijf regiogemeenten op het gebied van belastingen. Deze organisatie is ondergebracht bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen.
De taken van Munitax zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en bestaan uit:
a. de heffing en invordering van belastingen;
b. de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
c. het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
d. het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.Visie
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. We zijn continu bezig met het optimaliseren van onze dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van onze kennis zijn daarbij essentieel. We zijn transparant naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten. Informeel contact is daarbij erg belangrijk voor ons. Daarom moedigen we persoonlijk, telefonisch contact aan. Want een eenvoudig telefoontje met een van onze specialisten kan veel verhelderen.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-596
-599
-612
-610
-620
-632
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
24,24%
24,71%
25,54%
25,08%
25,09%
25,09%
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Uitvoering door de gemeente Beuningen. Geen balans aanwezig
Ontwikkelingen
Geen gegevens bekend
Risico's
Stijging van de kosten door een stijgend aantal bezwaren en beroepsschriften die "no cure no pay"bureaus indienen Op dit moment is 40% van de bezwaren ingediend door een no cure no pay bureau. De afhandeling van deze bezwaarschriften kost ongeveer 3 keer zo veel behandelingstijd. Voor 2020 is nog geen reële inschatting te maken.
Verbonden partij
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
lid algemeen bestuur
Deelnemers
14 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd.
Visie
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezonde wijk van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten en wijken in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens
- Er is een startnotitie “Bouwstenen ten behoeve van Meerjarenstrategie GGD Gelderland-Zuid 2020-2023 uitgebracht.
- Deze startnotitie is de basis voor de Meerjarenstrategie 2020-2023. Deze notitie stelt de GGD eind dit jaar vast.
- Er is een bezuinigingstaakstelling in verband met HR21 (functiewaarderingssysteem) oplopend tot € 556.000 in 2021.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.596
-1.628
-1628
-1628
-1628
-1.628
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,85%
5,85%
5,85%
5,85%
5,85%
5,85%
Resultaat verbonden partij
-272
-45
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
514
-45
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
5.935
6.631
514
15.959
20.848
20.471
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de begroting 2020 van de GGD.
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling monitorfunctie GGD en gebruik van (big) data
Het is belangrijk om de monitorfunctie van de GGD door te ontwikkelen. De monitor helpt bij de volgende doelstellingen:
- de ambities op het terrein van gezonde jeugd
- het organiseren van preventie
- het samenwerken aan sociale veiligheid
- een veilige en gezonde leefomgeving
Noodzakelijk is het om hierbij aan te sluiten bij de lokale toegangspoort van de gemeenten (sociale wijkteams). GGD’en hebben gezamenlijk de toegang tot grote databestanden gerealiseerd. Door gegevens van verschillende bronnen te koppelen, kan op een aanvullende manier inzichten worden verkregen. Deze zijn belangrijk voor de preventieve en ondersteunende werkzaamheden van de GGD.Decentralisatie Beschermd wonen/ Maatschappelijke Omvang
De doelgroep psychisch kwetsbare burgers wordt voor gemeenten steeds groter. Zeker gezien de ontwikkelingen en aandacht voor ‘personen met verward gedrag’. De ambitie is om Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz)/ Bijzondere Zorg beter neer te zetten. Hierdoor kan ook extra ondersteuning worden geboden bij de decentralisaties beschermd wonen/maatschappelijke opvang en de uitvoering van de Wet verplichte GGZ. Ook willen we de monitor OGGz, samen met andere partners, door ontwikkelen. Zo ontstaat er een gezamenlijk beeld van de gehele keten en kan er gericht ingegrepen worden op de knelpunten.Sterkere verbinding tussen zorg en veiligheid
Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen leiden ertoe dat zorg en veiligheid steeds sterker met elkaar in aanraking komen. Kwetsbare groepen wonen steeds langer in de wijk. Dit komt door de decentralisaties van zorgtaken naar gemeenten en het streven mensen langer thuis te laten wonen. Dit geldt niet alleen voor kwetsbare ouderen, maar ook voor personen die overlast gevend gedrag veroorzaken en/of voor zichzelf of anderen een gevaar kunnen zijn. De complexiteit van de casuïstiek neemt hierdoor toe. Dit vraagt om een goede samenwerking tussen zorgpartners, gemeenten, politie en justitie om samen een integrale aanpak te hanteren.Risico's
De GGD houdt heeft 30% van hun risico's afgedicht met hun algemene reserve. De deelnemende gemeenten wordt dan ook geadviseerd om in hun paragraaf weerstandsvermogen rekening te houden met genoemde risico’s. En het gedeelte dat niet met de Algemene Reserve wordt afgedekt, voor hun aandeel in de gemeenschappelijke regeling op te nemen.
Vennootschappen en coöperaties
Verbonden partij
Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
11
14
11
37
37
37
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%)
Resultaat verbonden partij
467
Omvang eigen vermogen verbonden partij
13.574
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
10.222
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018
Ontwikkelingen
Door de bundeling van kennis van de uitvoering en afvalbeleid bij DAR versterken we de regionale afvalsamenwerking. Dit geeft een impuls aan het afvalbeleid. Het wordt eenvoudiger om de ambities en gewenste innovaties rondom duurzaam afvalbeheer te realiseren. Innovatie vraagt immers kennis, kennis vraagt schaalgrootte. Een gezamenlijke aanpak kan, mits goed uitgevoerd, ook op een efficiëntere manier gebeuren. Door de grotere schaal (gemeente Nijmegen zorgt voor een verdubbeling van de schaalgrootte) kunnen meer financiële en kwaliteitsvoordelen behaald worden. Ook zijn er synergievoordelen te behalen bij de inzameling. De inzamelroute hoeft immers niet op te houden bij een gemeentegrens.
Voor sommige afvalstromen is er echter eerst wel een zekere harmonisatie nodig in de inzamelmethodiek. Zo is een synergievoordeel behaald bij een regionale infrastructuur van milieustraten. Als aandeelhouder is de gemeente verbonden aan één partij. Dit geeft meer stabiliteit in de begroting en in de communicatie naar de burger. Een nadeel van het aansluiten bij een regionaal afvalbedrijf is een verlies van marktwerking. De regiogemeenten hebben vooraf daarom de eis van marktconforme tarieven neergelegd. De marktconformiteit is gewaarborgd door van DAR een hybride organisatie te maken die met een bepaalde basis aan capaciteit en know how de inzamelactiviteiten rond restafval, gft, plastic+ en papier indien mogelijk aan de markt overlaat. Jaarlijks verantwoord Dar de mate waarin de activiteiten aan de markt worden overgelaten. Dit betekent dat gemeenten de zekerheid hebben dat bij een imperfecte markt de tarieven niet onverwacht zullen stijgen. DAR functioneert immers als tariefplafond. Aan de onderkant kunnen gemeenten binnen de toekomstige DAR wel profiteren van de (incidentele) marktvoordelen zolang deze wel functioneert. Het inzetten van DAR als gezamenlijk regiebedrijf c.q. hybride organisatie geeft regiogemeenten een gezamenlijk instrument in handen om de regionale afvalsamenwerking te intensiveren. Daarmee worden op een meer gestructureerde manier synergie- en efficiencyvoordelen gerealiseerd. Hierbij wordt ook gedacht aan voordelen op andere gebieden zoals sociale werkgelegenheid. Inmiddels voert DAR ook IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte) -taken uit; in combinatie met inzet van medewerkers van het Werkbedrijf.Risico's
Dar loopt risico over de rentedragende vorderingen (met name onder liquide middelen) en rentedragende langlopende en kortlopende schulden (waaronder schulden aan de gemeente
Nijmegen). Voor vorderingen en schulden met variabele renteafspraken loopt Dar risico ten aanzien van toekomstige kasstromen; met betrekking tot vastrentende vorderingen en schulden loopt Dar
risico’s over de reële waarde als gevolg van wijzigingen in de marktrente. Met betrekking tot de vorderingen en schulden worden geen financiële derivaten met betrekking
tot renterisico gecontracteerd.
Dar wordt hoofdzakelijk gefinancierd via langlopende leningen met de gemeente Nijmegen en bevoorschotting vanuit de gemeenten gedurende het jaar. Bij eventuele kortlopende tekorten heeft Dar een kredietfaciliteit bij de ING bank.Verbonden partij
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken.
Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers.
Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
44
13
29
29
29
29
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
Resultaat verbonden partij
45.300
Omvang eigen vermogen verbonden partij
5.777
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
794.800
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018.
Ontwikkelingen
Vitens wil vooruitlopen op de volgende ontwikkelingen:
- toenemende mate transparantie en verantwoording richting burgers en gemeenten;
- zichtbaar maken hoe de kwaliteit van drinkwater hoog wordt gehouden;
- uitspraak doen in het debat over bescherming waterbronnen;
- leveren van hoge flexibiliteit en service;
- meer online-dienstverlening.Risico's
Verbonden partij
Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet er voor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners wordt bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Door het uitvoeren van de baggerwerkzaamheden moet hier verandering in komen. Daarnaast gaat Leisurelands op verschillende plekken de toiletgebouwen vernieuwen. Hiermee krijgen de recreatie gebieden een kwaliteitsimpuls.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
Resultaat verbonden partij
-1
Omvang eigen vermogen verbonden partij
56.276
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
22.014
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de jaarrekening 2018.
Ontwikkelingen
Onderwerpen als klimaatverandering, extreme weersomstandigheden, toenemende digitalisering en monopolisering daarvan en de steeds geringe invloed van overheden zijn zaken die Leisurelands lokaal raken. Vooral het klimaataspect zorgde in 2018 voor langdurige droogde en lage waterstanden. Het grillige verloop van de seizoenen en de soms extreme weeromstandigheden leiden meer dan in het verleden tot grotere verschillen in de bezoekersaantallen. Als terreinbeherende organisatie en gebiedsontwikkelaar kan Leisurelands, naast kwalitatief hoogwaardige recreatieve voorzieningen, bijvoorbeeld ook een bijdrage leveren aan de energietransitie. Voor de middellange termijn is de krimp als gevolg van de vergrijzing en urbanisatie de grootste uitdaging voor het duurzaam in stand houden van hun recreatiegebieden.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partij
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
8 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu.
Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.Visie
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van acht gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval wordt uitvoering gegeven aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast wordt naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten gefaciliteerd op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
31
31
31
31
31
31
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,33%
10,33%
10,33%
10,33%
10,33%
10,33%
Resultaat verbonden partij
134
142
125
108
89
71
Omvang eigen vermogen verbonden partij
10.711
142
125
108
89
71
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
21.065
1.840
9.869
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de jaarrekening 2018.
Ontwikkelingen
De gemeente Berg en Dal maakt samen met 7 regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is medeaandeelhouder van de afvalenergiecentrale ARN BV te Weurt. Daar wordt het huishoudelijke restafval uit de regio verbrand. Dit levert stroom en warmte op. Ook wordt het huishoudelijk GFT afval bij ARN vergist en gecomposteerd, dit levert biogas, CO2 en compost op.
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN B.V. en heeft in die zin een "afval-aanleveringsovereenkomst" met ARN. In 2015 is door MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij afgesproken is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt voortgezet én aanvullend vanaf 2021 een korting van 6% op het tarief zal worden toegepast.
Bovendien is de ARN gevraagd meer inzicht te geven in onder andere de tariefopbouw. De geboden korting beschouwen we dan ook als een minimum en de discussie over het tarief zullen we blijven voeren.
Als afvalverwerker is ARN bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijke verwerkingsmethode van incontinentiemateriaal.
Met de komst van Dar en ODRN is de personele capaciteit van de gemeenschappelijke regeling gereduceerd, de organisatie is omgebouwd naar een netwerkorganisatie waarbij de deelnemers in onderling overleg capaciteit leveren. De secretariële en administratieve taken zijn uitbesteed aan Dar.Risico's
De risico's van de MARN zijn beperkt. Het algemeen bestuur heeft in de notitie Weerstandvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico's de begrotingspost Onvoorzien voldoende is.
Verbonden partij
Grenzland Draisine GMBH
Grenzland Draisine GMBH
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Kranenburg(Duitsland)
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid toezichtsraad
Deelnemers
Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve
Visie
Het exploiteren van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Beleidsvoornemens
Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" en de ambitie een toegankelijke regio te zijn, worden enkele familie-draisinen geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. De drie Draisinestations in Groesbeek, Kranenburg en Kleef krijgen een rolstoeloprit.
Daarnaast geeft de Grenzland Draisine GmbH in 2018 meer aandacht aan promotie in Nederland.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
33,33%
33,33%
33,33%
33,33%
33,33%
33,33%
Resultaat verbonden partij
-907
6
Omvang eigen vermogen verbonden partij
1.922
6
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
6.796
Toelichting
Ontwikkelingen
In het jaarverslag over 2018 staat dat het aantal gebruikers daalt. Reden van deze negatieve ontwikkeling is in de eerste plaats de hete zomer, vooral de vakantiemaanden juli en augustus. In de toekomst is het de bedoeling om het aantal gebruikers weer te laten stijgen tot ongeveer 28.000.
Risico's
Stichtingen en verenigingen
Verbonden partij
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Elst
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
33 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Visie
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. TVAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen.
Beleidsvoornemens
De missie van TVAN is het in gang zetten en beschikbaar stellen van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Daarvoor werkt TVAN intensief samen met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio. We intensiveren de samenwerking met de provincie. Hun recente koersnotitie biedt daartoe kansen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-47
-46
-46
-46
-46
-46
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
101
Omvang eigen vermogen verbonden partij
162
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
866
Toelichting
Ontwikkelingen
Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen heeft zijn naam veranderd in Toersime Veluwe Arnhem Nijmegen. Zij zijn onderverdeeld in twee werkmaatschappijen: VisitVeluwe en Visit Arnhem/Nijmegen.
Risico's
Verbonden partij
Stichting Rijk van Nijmegen@
Stichting Rijk van Nijmegen@
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
7 gemeenten, provincie Gelderland en de Rabobank
Openbaar en gemeentelijk belang
Visie
Om de sociaal-economische potentie van het Rijk van Nijmegen te verzilveren, is het essentieel om de krachten in de regio te verbinden en te versterken in een intensieve samenwerking tussen inwoners, bedrijven, instellingen en gemeenten.
Beleidsvoornemens
- Op regionaal niveau creëren ze een cultuur van samenwerken, waarin communities over gemeentegrenzen heen samen sociaal-economische uitdagingen aanpakken. Het belang van relaties, partnerschappen en samenwerkingsverbanden is natuurlijk niet nieuw, maar het groeit. Daarom stimuleren ze dat communities hun kennis en ervaringen delen op virtuele en fysieke ‘marktplaatsen’.
- Ze stimuleren projecten met kennis, toegang tot een groot netwerk en financiële middelen. Ook werven ze nieuwe projecten, die de economie aanjagen.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-17
-22
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
Ontwikkelingen
RVN@ heeft een plan opgesteld "Rijk van Nijmegen 2025". Met dit plan willen ze dat de regio Nijmegen een toppositie inneemt in Nederland op sociaal- economisch gebied.
Risico's