Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Onroerendezaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.
De OZB kent twee soorten belastingen:
- een eigenarenbelasting
dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen. - een gebruikersbelasting
dit is een belasting die een gebruiker bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.
In tegenstelling tot de eigenarenbelasting wordt de gebruikersbelasting alleen geheven van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. De OZB wordt berekend op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde wordt bepaald op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).
Bij het opstellen van deze begroting is voor 2020 uitgegaan van een verhoging van 2,4% (inflatie 1,4% + 1,0% extra verhoging). Wij verwachten dat de inkomsten in 2020 € 5.350.000 zullen zijn.
De spelregels over de OZB leggen we vast in een verordening. De gemeenteraad stelt in december 2019 de verordening OZB 2020 vast. Omdat de WOZ-waarde van een pand het uitgangspunt is voor de heffing houden we bij het berekenen van de tarieven ook rekening met de verandering in de waarde (waardeontwikkeling) van de panden per 1 januari 2020 ten opzichte van 1 januari 2019 (waardepeildatum).
Toeristenbelasting
De inkomsten Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Voor 2020 stellen wij voor de tarieven te verdubbelen. De opbrengst voor 2020 is begroot op € 580.000. We stellen voor de tarieven de komende vijf jaar gelijk te houden en de investeringen in de sector onaangetast te laten.
Forensenbelasting
Forensen zijn mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente zijn. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.
Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit is geregeld in de verordening.
Voor 2019 is het tarief vastgesteld op € 153 per woning per jaar. We sluiten voor de tariefsverhoging voor 2020 aan bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Dit betekent dat ook de tarieven voor de forensenbelasting verdubbelen. Het tarief komt voor 2020 uit op een bedrag van € 306. Voor 2020 verwachten wij € 30.000 aan inkomsten. Ook voor de forensenbelasting stellen wij voor om de tarieven de komende vijf jaar gelijk te houden.
Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Belastingplichtig is degene, van wie de gemeente het huishoudelijk afval moet inzamelen.
De tarieven voor de afvalstoffenheffing stijgen met 7,6%. De verwachte opbrengst in 2020 is € 3.116.000. Daarmee komt de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing uit op 87%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten 87% van de kosten kunnen betalen. Omdat het begrotingssaldo voldoende is dekken we het verschil tussen de opbrengsten en de kosten (€ 450.000) structureel ten laste van het begrotingssaldo.
Afvalstoffenheffing | ||
7.3 Afval incl btw | -4.282.989 | |
6.3 Kwijtschelding incl btw | -202.211 | |
0.4 Overhead | -205.229 | |
Overige opbrengsten | 1.124.679 | |
Totale kosten | -3.565.750 | |
Opbrengst belastingen | 3.115.750 | |
Totale opbrengsten | 3.115.750 | |
Dekking | 87% |
Rioolheffing
De gemeente moet zorgen voor de afvoer van het stedelijk afvalwater (rioolwater) en hemelwater (regenwater). De kosten betalen we uit de rioolheffing.
Eind 2015 heeft de gemeenteraad het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2016-2020 vastgesteld. De tarieven verhogen we elk jaar met 5% en inflatie (voor 2020 1,4%), zoals in het GRP is afgesproken.
De totale opbrengst komt daarmee voor 2020 op € 3.830.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten.
Rioolheffing | ||
7.2 Riolering incl btw | -2.769.044 | |
7.2 Overige opbrengsten | 34.000 | |
7.2 Dotatie aan voorziening | -427.803 | |
5.7 Natuurlijk groen incl btw | -88.330 | |
6.3 Kwijtschelding incl btw | -202.743 | |
2.1 Schoonhouden wegen incl btw | -82.020 | |
0.4 Overhead | -294.060 | |
Totale kosten | -3.830.000 | |
Opbrengst belastingen | 3.830.000 | |
Totale opbrengsten | 3.830.000 | |
Dekking | 100% |
Rioolaansluitrecht
Bij de harmonisatie van de tarieven in verband met de herindeling (in 2015) is gekozen voor een vast tarief als we een standaard aansluiting op het riool moeten maken. Uitgangspunt hierbij is dat we met de opbrengsten de kosten kunnen betalen.
Rioolaansluitrecht | ||
7.2 Huisaansluitingen incl btw | -9.061 | |
0.4 Overhead | -559 | |
Totale kosten | -9.621 | |
Leges | 9.000 | |
Totale opbrengsten | 9.000 | |
Dekking | 94% |
Marktgelden
In de marktgeldverordening staan de gemeentelijke regels over de markt. We verhogen de tarieven voor 2020 met 1,4% (inflatie).
Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, is 39%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten (€ 20.000) voor 2020, 39% van de kosten (€ 50.695) kunnen betalen. Er is dus een tekort van € 30.695 (zie ook tabel Marktgelden). Volgens ons zijn kostendekkende tarieven niet haalbaar.
Marktgelden | ||
3.3 Kosten markten | -46.715 | |
0.4 Overhead | -12.980 | |
3.3 Overige opbrengsten | 9.000 | |
Totale kosten | -50.695 | |
Opbrengst belastingen | 20.000 | |
Totale opbrengsten | 20.000 | |
Dekking | 39% |
Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
Met de opbrengst uit de begraafrechten betalen we de kosten van het begraven en het onderhouden van de begraafplaatsen. Voor 2020 verhogen we de tarieven met 1,4% (inflatie).
Wij verwachten een opbrengst van € 50.000. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 38%. Het gevolg is een tekort op de exploitatie van € 81.176 voor 2020. Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar. We zitten op vergelijkbare tarieven als de kerken in onze gemeente.
Begraafplaatsrechten | ||
7.5 Kosten begraafplaatsen | -117.838 | |
0.4 Overhead | -13.338 | |
7.5 Overige opbrengsten | - | |
Totale kosten | -131.176 | |
Opbrengst belastingen | 50.000 | |
Totale opbrengsten | 50.000 | |
Dekking | 38% |
BIZ-belasting
Per 1 januari 2017 is de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrum Groesbeek 2017 in werking getreden. Het hoofddoel van de BIZ Centrum Groesbeek is om de concurrentiekracht van het winkelgebied te vergroten, zodat de omzet van de ondernemers in het werkgebied toeneemt. Hiervoor hebben we een Uitvoeringsovereenkomst gesloten met de Vereniging BIZ Groesbeek Centrum voor een periode van vijf jaar.
De BIZ-bijdrage dragen wij over aan de Vereniging BIZ Centrum Groesbeek, waarvan de leden gezamenlijk bepalen welke activiteiten ze voor dit bedrag (laten) organiseren. In hun jaarplan staat onder andere gezamenlijke online marketing, evenementen en verfraaiing van het centrum.
Leges
Op basis van de legesverordening worden de rechten geheven van degenen die gebruik maken van de diensten, beschikbaar gesteld door het gemeentebestuur. De Tarieventabel bij de verordening is conform het VNG-model ingedeeld in drie titels zijnde:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.
In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald dat de tarieven zodanig moeten zijn vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De overige tarieven in de legesverordening worden - los van overige wijzigingen van de legesverordening - verhoogd met een inflatiecorrectie van 1,4%.
Legesverordening | |||||||
Titel/ hoofdstuk | Onderwerp | Taakveld | Toe te rekenen lasten | Overhead | Totaal lasten | Baten | Dekking in % |
Titel 1 Algemene dienstverlening | |||||||
1 | Burgerlijke stand | 0.2 Burgerzaken | -59.812 | -26.810 | -86.622 | 75.260 | 87% |
2 | Reisdocumenten | 0.2 Burgerzaken | -68.054 | -16.031 | -84.085 | 75.570 | 90% |
3 | Rijbewijzen | 0.2 Burgerzaken | -117.719 | -52.043 | -169.761 | 175.000 | 103% |
4 | Verstrekkingen uit basisregistratie personen | 0.2 Burgerzaken | -9.376 | -3.472 | -12.848 | 7.480 | 58% |
5 | Verstrekkingen uit het Kiesregister | n.v.t. | n.v.t. | ||||
6 | Verstrekkingen o.g.v. Wet bescherming persoonsgegevens | n.v.t. | n.v.t. | ||||
7 | Bestuursstukken | - | - | - | - | - | |
8 | Vastgoedinformatie | - | - | - | - | - | |
9 | Overige publiekszaken | 0.2 Burgerzaken | -37.417 | -4.193 | -41.610 | 23.900 | 57% |
10 | Gemeentearchief | - | - | - | - | ||
11 | Huisvestingswet | - | - | - | - | ||
12 | Leegstandswet | - | - | - | - | ||
13 | Gemeentegarantie | - | - | - | - | ||
14 | Marktstandplaats | n.v.t. | n.v.t. | ||||
15 | Winkeltijdenwet | 1.2 APV en bijz. wetten | -91 | -81 | -172 | 65 | 38% |
16 | Kansspelen | 1.2 APV en bijz. wetten | -4.911 | -3.750 | -8.661 | 5.012 | 58% |
17 | Kabels en leidingen | 2.1 Verkeer en vervoer | -86.238 | -17.390 | -103.628 | 39.000 | 38% |
18 | Gehandicaptenparkeer kaart | 2.2 Parkeren | -39.417 | -13.069 | -52.486 | 9.000 | 17% |
19 | Diversen | - | - | - | - | - | |
Totaal titel 1 | -423.035 | -136.838 | -559.874 | 410.287 | 73% | ||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen | |||||||
Bouwen | 8.3 Wonen en bouwen | -704.284 | -6.134 | -710.418 | 658.450 | 93% | |
Ruimtelijke ordening | 8.1 Ruimtelijke ordening | -162.772 | -90.823 | -253.595 | 25.000 | 10% | |
Kapvergunningen | 5.7 Openbaar groen | -33.073 | -4.684 | -37.758 | 2.000 | 5% | |
Uitritvergunningen | 2.1 Verkeer en vervoer | -16.750 | -541 | -17.292 | 450 | 3% | |
Aanlegvergunningen | 5.7 Openbaar groen | -15.691 | -12.093 | -27.784 | 3.000 | 11% | |
Overigen | -16.226 | -4.143 | -20.369 | 1.000 | 5% | ||
Totaal titel 2 | -948.797 | -118.419 | -1.067.216 | 689.900 | 65% | ||
Totaal titel 1 en 2 | -1.371.832 | -255.257 | -1.627.089 | 1.100.187 | 68% | ||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||||||
1 | Horeca | 1.2 APV en bijz. wetten | -22.648 | -19.136 | -41.785 | € 2.000 | 5% |
2 | Organiseren evenementen/markten | - | - | - | - | - | |
3 | Prostitutiebedrijven | n.v.t. | n.v.t. | ||||
4 | Splitsingsvergunning woonruimten | n.v.t. | n.v.t. | ||||
5 | Leefmilieuverordening | n.v.t. | n.v.t. | ||||
6 | Brandbeveiligings- verordening | - | - | - | - | - | |
7 | Kinderopvang | 6,1 Peuterspeelzalen | -2.524 | -481 | -3.004 | 2000 | 67% |
8 | Overige / Leges APV | 1.2 APV en bijz. wetten | -90.521 | -78.000 | -168.521 | 9.500 | 6% |
Totaal titel 3 | -115.692 | -97.617 | -213.309 | 13.500 | 6% | ||
Totaal titel 1 en 2 en 3 | -1.487.524 | -352.874 | -1.840.399 | 1.113.687 | 61% |