1. Wegen
Gewenst kwaliteitsniveau
In 2015 heeft de gemeenteraad bepaald wat de onderhoudsniveaus van elke weg zijn. Wij noemen dit het uitgebalanceerde onderhoudsniveau. De kwaliteitsnormen zijn als volgt bepaald.
Soort weg | Kwaliteitsnorm | Toelichting |
Verhardingen in centrum (Mlg, Grb, Bk) | Hoog | Visitekaartje gemeente |
Ontsluitingswegen (rijbanen/fietspaden) | Hoog | Representatie en verkeersveiligheid |
Wegen op dijken langs de Rijn en de Waal | Hoog | Waterveiligheid, representatie |
Binnen bebouwde kom | ||
- Trottoirs en fietspaden | Minimaal basis | Comfort en veiligheid van personen |
- Rijbanen en parkeerplaatsen | Laag | Lage snelheid; weinig risico |
Buiten bebouwde kom, m.u.v. wijk-ontsluitingswegen | Laag (tijdelijk) | Eens per 40 jaar groot onderhoud |
Er is bijna 2 miljoen vierkante meter aan wegen, fietspaden en voetpaden in de gemeente. Hiervan onderhouden wij:
- 29 % op hoog niveau;
- 15 % op basisniveau;
- 56 % op laag niveau.
Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. Zo ontstaat een kwaliteitsbeeld van het wegareaal, gebaseerd op de maatstaven van CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). In 2018 voerden we deze tweejaarlijkse technische kwalitatieve inspectie voor het laatst uit. De volgende staat dus gepland voor 2020. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand.
Wat gaan wij ervoor doen?
Samen met de planning uit het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) vormen de wegenplanningen de basis voor de voltallige uitvoeringsplanning met andere vakgebieden, zoals openbare verlichting, groen, water, en spelen. Deze integrale projecten zijn opgenomen in het Meerjaren Investeringsplan (MIP).
We pakken projecten steeds breder op. We kijken niet alleen naar de technische kant, maar halen ook wensen van onze inwoners op. We communiceren vroegtijdig over de projecten met belanghebbenden, zoals bewoners en bedrijven. Daarbij houden we ook rekening met participatiemogelijkheden.
De werkzaamheden voor de voltallige (her)inrichtingsprojecten bereiden we per project voor en besteden we aan. Het groot onderhoud zetten we weg in een raamovereenkomst. Onze eigen dienst voert vooral klein onderhoud uit. Door klein onderhoud tijdig uit te voeren kunnen we groot onderhoud uitstellen.
In het eerste kwartaal van 2020 wordt een visuele weginspectie uitgevoerd. Dan weten we ook welk onderhoud wij in de zomer van 2020 moeten uitvoeren. Daarnaast voeren we ook nog onderhoud uit dat in 2019 niet uitgevoerd is aan de volgende wegen:
- Heumensebaan/Rijlaan
- Hogewaldseweg
- Nassaustraat
Groot onderhoud aan wegen voeren wij in 2020 op de volgende locaties uit:
- Hubertusweg (Beek)
- Wylerbaan (Groesbeek)
- Oude Kleefsebaan buiten de kom (Berg en Dal)
- Wegkantverbeteringen op diverse locaties
Wat gaat het kosten?
Voor het onderhoud en beheer van wegen is in de exploitatie jaarlijks € 23.000 beschikbaar en vindt een dotatie aan de voorziening van € 1.278.000 plaats. In 2020 zullen deze bedragen opnieuw berekend worden naar aanleiding van de dan uit te voeren nieuwe weginspectie.