Verbonden partij
Instituut Bijzonder Onderzoek
Instituut Bijzonder Onderzoek
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wijchen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden.
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-74
-71
-75
-75
-75
-75
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
2
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
179
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de jaarrekening 2018 van het IBO
Ontwikkelingen
Handhaven in de sociale zekerheid is een van de voornaamste doelen van het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Per 1 januari 2013 is de wetgeving rondom handhaving fors aangescherpt. Dit resulteert in een hardere aanpak van (sociale zekerheid) fraude met daarbij behorende hogere straffen. De straffen bestaan uit een forse boete bij het schenden van de plicht om informatie te verstrekken (een boete die in verhouding staat tot de benadeling of het financiële voordeel) en bij herhaalde fraude gedurende enkele maanden geen uitkering.
Risico's
Door verdeling van een nadelig saldo over de deelnemende gemeenten heeft de gemeenschappelijke regeling geen behoefte aan extra reserves. Voor de gemeente vormt dit wel een risico.
Verbonden partij
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
lid algemeen bestuur
Deelnemers
14 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd.
Visie
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezonde wijk van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten en wijken in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens
- Er is een startnotitie “Bouwstenen ten behoeve van Meerjarenstrategie GGD Gelderland-Zuid 2020-2023 uitgebracht.
- Deze startnotitie is de basis voor de Meerjarenstrategie 2020-2023. Deze notitie stelt de GGD eind dit jaar vast.
- Er is een bezuinigingstaakstelling in verband met HR21 (functiewaarderingssysteem) oplopend tot € 556.000 in 2021.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.596
-1.628
-1628
-1628
-1628
-1.628
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,85%
5,85%
5,85%
5,85%
5,85%
5,85%
Resultaat verbonden partij
-272
-45
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
514
-45
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
5.935
6.631
514
15.959
20.848
20.471
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de begroting 2020 van de GGD.
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling monitorfunctie GGD en gebruik van (big) data
Het is belangrijk om de monitorfunctie van de GGD door te ontwikkelen. De monitor helpt bij de volgende doelstellingen:
- de ambities op het terrein van gezonde jeugd
- het organiseren van preventie
- het samenwerken aan sociale veiligheid
- een veilige en gezonde leefomgeving
Noodzakelijk is het om hierbij aan te sluiten bij de lokale toegangspoort van de gemeenten (sociale wijkteams). GGD’en hebben gezamenlijk de toegang tot grote databestanden gerealiseerd. Door gegevens van verschillende bronnen te koppelen, kan op een aanvullende manier inzichten worden verkregen. Deze zijn belangrijk voor de preventieve en ondersteunende werkzaamheden van de GGD.Decentralisatie Beschermd wonen/ Maatschappelijke Omvang
De doelgroep psychisch kwetsbare burgers wordt voor gemeenten steeds groter. Zeker gezien de ontwikkelingen en aandacht voor ‘personen met verward gedrag’. De ambitie is om Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz)/ Bijzondere Zorg beter neer te zetten. Hierdoor kan ook extra ondersteuning worden geboden bij de decentralisaties beschermd wonen/maatschappelijke opvang en de uitvoering van de Wet verplichte GGZ. Ook willen we de monitor OGGz, samen met andere partners, door ontwikkelen. Zo ontstaat er een gezamenlijk beeld van de gehele keten en kan er gericht ingegrepen worden op de knelpunten.Sterkere verbinding tussen zorg en veiligheid
Verschillende maatschappelijke ontwikkelingen leiden ertoe dat zorg en veiligheid steeds sterker met elkaar in aanraking komen. Kwetsbare groepen wonen steeds langer in de wijk. Dit komt door de decentralisaties van zorgtaken naar gemeenten en het streven mensen langer thuis te laten wonen. Dit geldt niet alleen voor kwetsbare ouderen, maar ook voor personen die overlast gevend gedrag veroorzaken en/of voor zichzelf of anderen een gevaar kunnen zijn. De complexiteit van de casuïstiek neemt hierdoor toe. Dit vraagt om een goede samenwerking tussen zorgpartners, gemeenten, politie en justitie om samen een integrale aanpak te hanteren.Risico's
De GGD houdt heeft 30% van hun risico's afgedicht met hun algemene reserve. De deelnemende gemeenten wordt dan ook geadviseerd om in hun paragraaf weerstandsvermogen rekening te houden met genoemde risico’s. En het gedeelte dat niet met de Algemene Reserve wordt afgedekt, voor hun aandeel in de gemeenschappelijke regeling op te nemen.