Verbonden partij
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Overkoepelend voor alle ambities voor de komende vier jaar is het begrip ‘integraliteit’: het vinden van samenhang en bundelen van krachten binnen en buiten de organisatie
Het beleidsplan is opgebouwd volgens een aantal regionale en landelijke ontwikkelingen die zijn geclusterd tot vier thema’s: informatiemanagement, communicatie, risicogerichtheid en zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
Tevens richt het beleidsplan de aandacht op de belangrijkste risico’s in Gelderland-Zuid die zijn genoemd in het regionaal risicoprofiel. Deze zijn in het beleidsplan weggezet als jaarthema’s. Doel van een jaarthema is om een belangrijk risico in de volle breedte te bekijken en te onderzoeken.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.134
-2.145
-2256
-2287
-2287
-2.287
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,75%
5,75%
5,75%
5,75%
5,75%
5,75%
Resultaat verbonden partij
78
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
3.945
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
63.861
65.617
3.683
65.871
65.375
63.395
Toelichting
Ontwikkelingen
In de programmabegroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 is zo veel mogelijk rekening gehouden met nu al voorzienbare ontwikkelingen die op de veiligheidsregio afkomen. Voor een aantal ontwikkelingen geldt dat deze weliswaar bekend zijn, echter de beleidsmatige en financiële consequenties zijn voor de veiligheidsregio op dit moment nog onduidelijk. Hieronder worden deze ontwikkelingen genoemd.
1.2.1 Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) Oost-Nederland
Naar verwachting zijn in het jaar 2022 de gemeenschappelijke meldkamers van de Veiligheidsregio Twente, de Veiligheidsregio IJsselland, de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden en de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid samengevoegd. Voor de samenvoeging zijn de veiligheidsregio’s verantwoordelijk. De Nationale Politie is verantwoordelijk voor de huisvesting en voor de inrichting en uitwerking van het landelijke multidisciplinaire meldkamer domein (ICT).
Het streven van de betrokken regionale partijen is meer samenwerking en verbetering van kwaliteit en doelmatigheid van de meldkamer. Eind 2019, begin 2020 wordt aan het bestuur een visie voorgelegd wat die samenwerking moet inhouden. Voor de samenwerking gelden onder andere de volgende minimale voorwaarden:
§ de meldkamerprestaties moeten dezelfde zijn als nu het geval is;
§ en de samenvoeging is budgettair neutraal.
Op landelijk niveau zijn er in 2018 in het kader van de overgang van de meldkamers naar de Nationale Politie nieuwe financiële kaders overeengekomen tussen de veiligheidsregio’s en het rijk. Over de beheerskosten van de toekomstige meldkamer is afgesproken dat het rijk via een verlaging van de Rijksbijdrage (voorheen BDuR-uitkering) aan de veiligheidsregio’s een uitname doet uit het budget van de VRGZ van € 500.000,- per 1-1-2020. Dit is gelieerd aan de verwachte inwerkingtreding van het wetsvoorstel Meldkamers.
Gezien de latere samenvoeging van de meldkamers op Oost-Nederlandniveau wordt in samenspraak met de politie bekeken hoe en wanneer concreet die uitname kan plaatsvinden in relatie tot de verwachte bezuinigingen.
Parallel aan deze samenvoeging bereiden de veiligheidsregio’s Gelderland-Zuid en Gelderland-Midden zich gezamenlijk voor op een mogelijke situatie dat de roosters van de meldkamer niet rond komen als gevolg van vertrek van centralisten. Dit geschiedt om te voorkomen dat de continuïteit van de meldkamer in het geding is nog voordat de betrokken vijf meldkamers zijn samengevoegd.
1.2.2 (Tijdelijke) wet ambulancezorg
Op 1 januari 2013 is de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) van kracht geworden. Deze tijdelijke wet regelt met name de procedure waarlangs RAV’en een zogenaamde ‘aanwijzing’ tot het verrichten van ambulancevervoer kunnen verkrijgen. In december 2012 heeft de RAV Gelderland-Zuid een dergelijke aanwijzing ontvangen. De Twaz heeft een looptijd tot 1 januari 2021 en zal uiterlijk op die datum worden vervangen door een nieuwe Wet Ambulancezorg. Tot dat moment zijn de huidige aanwijzingen door het ministerie van VWS bevroren, teneinde een ‘leveled playing field’ te behouden.
Voor de RAV Gelderland-Zuid is van belang op welke wijze vergunningen zullen worden aanbesteed en welke mate van concurrentie dit met zich mee zal brengen. Begin 2020 zal met het bestuur een gedachtewisseling plaatsvinden over de vraag of de RAV Gelderland-Zuid deel blijft uitmaken van de VRGZ, of in één of andere vorm zal worden afgestoten (verzelfstandiging, verkoop).
1.2.3 Verbinding zorg en veiligheid
Maatschappelijke ontwikkelingen zorgen dat de druk op de hulpverleningsketen toeneemt. Door krapte op de arbeidsmarkt is het steeds vaker een uitdaging om de gevraagde zorg te kunnen bieden. Het beleid om het aantal bedden in ziekenhuizen af te doen nemen en uitbreiding te realiseren van kortdurende behandelingen in poli’s heeft bovendien consequenties voor de aanwezige capaciteit om slachtoffers op te vangen die het gevolg zijn van een groot incident. De druk op de acute zorgketen neemt ook toe door het gegeven dat meer ouderen en mensen met een psychisch kwetsbare problematiek vaker zelfstandig blijven wonen in plaats van in een zorginstelling. Voor de veiligheidsregio betekent dit dat zij in verbinding moet staan met gemeenten en externe partners om te bezien wat dit betekent vanuit het perspectief van risicogerichtheid en operationele processen.
1.2.4 Sociale veiligheid
Samenwerking tussen gemeenten op het terrein van sociale veiligheid is gezien de complexe gemeentegrensoverschrijdende problematiek van belang. Steeds meer ontstaan er raakvlakken tussen sociale veiligheid en fysieke veiligheidsvraagstukken. De dreiging of het voorvallen van maatschappelijke onrust leidt er toe dat er nieuwe uitdagingen voor wat betreft gevolgbestrijding ontstaan voor de veiligheidsregio.
Voorbeelden daarvan zijn: opvang vluchtelingen, vervoer van psychisch kwetsbare personen, maatschappelijke onrust als gevolg van uitval van nuts – en ICT-voorzieningen, huisvesting seizoenarbeiders en gevolgen van terrorismebestrijding en ondermijning.
De ingewikkelder wordende maatschappij laat een steeds grotere afhankelijkheid van systemen en voorzieningen zien die zorgen voor verwevenheid en het optreden van keteneffecten. Crisisbeheersing wordt beïnvloed door deze vervagende grenzen in de samenleving en dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor een organisatie als de veiligheidsregio.
Wat die complexiteit en verwevenheid betekent voor de samenwerking tussen gemeenten en op welke niveau dit gebeurt is onduidelijk en of de veiligheidsregio een rol heeft evenzeer. Het reeds bestaande regionaal veiligheidsoverleg kan als overlegplatform worden gebruikt om inzichten daarover met elkaar af te stemmen.
1.2.5 Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2021. De Omgevingswet zorgt voor een verschuiving van regelgericht werken en controleren naar risicogericht adviseren. Deze wijze van adviseren spoort met de opzet van het door het bestuur in 2018 vastgestelde brandweerzorgplan.
De Omgevingswet zal impact hebben op de wijze van samenwerking tussen de betrokken overheden. Risicogericht adviseren en samenwerken met partners wordt een eerste vereiste voor de betreffende adviseurs. Grote ambitie in de Omgevingswet is het centraal beschikbaar stellen van data van overheid, bouwers, gebruikers en adviseurs in digitale informatiehuizen. Deze datastructuur wordt stapsgewijs geïmplementeerd. Wat dit precies betekent voor de digitale infrastructuur van de VRGZ is nu nog niet bekend.
1.2.6 Advisering evenementen
Extreme weersomstandigheden, terrorisme en andere soorten risico’s geven een verhoogd risico vanuit veiligheidsperspectief bezien.
In toenemende mate krijgen hulpverleners, gemeenten en organisatoren van evenementen hiermee te maken. Dit gegeven heeft invloed op de advisering over en de voorbereiding op evenementen voor de veiligheidsregio, gemeenten en organisatoren en op de hulpverlening (aantal en aard). De nieuwe Handreiking Evenementen Veiligheid geeft richting aan de veranderingen ten aanzien van risicogericht adviseren.
Daarnaast heeft de uitvoering van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna: BGBOP) invloed op de wijze van advisering over evenementen. Dit besluit is per 1 januari 2018 in werking getreden. De BGBOP biedt onvoldoende ruimte om een risicoafweging te maken om een tijdelijke activiteit zoals een markt of een evenement te kunnen regelen. In 2019 wordt samen met gemeenten bekeken hoe hiermee om te gaan.Risico's
De risico's zijn groter dan de algemene reserve van de VRGZ. Het vermelde risicobedrag is berekend naar rato van deelname
Verbonden partij
Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
11
14
11
37
37
37
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%
6.234 aandelen(5,67%)
6.234 aandelen(5,67%)
Resultaat verbonden partij
467
Omvang eigen vermogen verbonden partij
13.574
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
10.222
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018
Ontwikkelingen
Door de bundeling van kennis van de uitvoering en afvalbeleid bij DAR versterken we de regionale afvalsamenwerking. Dit geeft een impuls aan het afvalbeleid. Het wordt eenvoudiger om de ambities en gewenste innovaties rondom duurzaam afvalbeheer te realiseren. Innovatie vraagt immers kennis, kennis vraagt schaalgrootte. Een gezamenlijke aanpak kan, mits goed uitgevoerd, ook op een efficiëntere manier gebeuren. Door de grotere schaal (gemeente Nijmegen zorgt voor een verdubbeling van de schaalgrootte) kunnen meer financiële en kwaliteitsvoordelen behaald worden. Ook zijn er synergievoordelen te behalen bij de inzameling. De inzamelroute hoeft immers niet op te houden bij een gemeentegrens.
Voor sommige afvalstromen is er echter eerst wel een zekere harmonisatie nodig in de inzamelmethodiek. Zo is een synergievoordeel behaald bij een regionale infrastructuur van milieustraten. Als aandeelhouder is de gemeente verbonden aan één partij. Dit geeft meer stabiliteit in de begroting en in de communicatie naar de burger. Een nadeel van het aansluiten bij een regionaal afvalbedrijf is een verlies van marktwerking. De regiogemeenten hebben vooraf daarom de eis van marktconforme tarieven neergelegd. De marktconformiteit is gewaarborgd door van DAR een hybride organisatie te maken die met een bepaalde basis aan capaciteit en know how de inzamelactiviteiten rond restafval, gft, plastic+ en papier indien mogelijk aan de markt overlaat. Jaarlijks verantwoord Dar de mate waarin de activiteiten aan de markt worden overgelaten. Dit betekent dat gemeenten de zekerheid hebben dat bij een imperfecte markt de tarieven niet onverwacht zullen stijgen. DAR functioneert immers als tariefplafond. Aan de onderkant kunnen gemeenten binnen de toekomstige DAR wel profiteren van de (incidentele) marktvoordelen zolang deze wel functioneert. Het inzetten van DAR als gezamenlijk regiebedrijf c.q. hybride organisatie geeft regiogemeenten een gezamenlijk instrument in handen om de regionale afvalsamenwerking te intensiveren. Daarmee worden op een meer gestructureerde manier synergie- en efficiencyvoordelen gerealiseerd. Hierbij wordt ook gedacht aan voordelen op andere gebieden zoals sociale werkgelegenheid. Inmiddels voert DAR ook IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte) -taken uit; in combinatie met inzet van medewerkers van het Werkbedrijf.Risico's
Dar loopt risico over de rentedragende vorderingen (met name onder liquide middelen) en rentedragende langlopende en kortlopende schulden (waaronder schulden aan de gemeente
Nijmegen). Voor vorderingen en schulden met variabele renteafspraken loopt Dar risico ten aanzien van toekomstige kasstromen; met betrekking tot vastrentende vorderingen en schulden loopt Dar
risico’s over de reële waarde als gevolg van wijzigingen in de marktrente. Met betrekking tot de vorderingen en schulden worden geen financiële derivaten met betrekking
tot renterisico gecontracteerd.
Dar wordt hoofdzakelijk gefinancierd via langlopende leningen met de gemeente Nijmegen en bevoorschotting vanuit de gemeenten gedurende het jaar. Bij eventuele kortlopende tekorten heeft Dar een kredietfaciliteit bij de ING bank.Verbonden partij
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken.
Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers.
Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
44
13
29
29
29
29
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
Resultaat verbonden partij
45.300
Omvang eigen vermogen verbonden partij
5.777
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
794.800
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018.
Ontwikkelingen
Vitens wil vooruitlopen op de volgende ontwikkelingen:
- toenemende mate transparantie en verantwoording richting burgers en gemeenten;
- zichtbaar maken hoe de kwaliteit van drinkwater hoog wordt gehouden;
- uitspraak doen in het debat over bescherming waterbronnen;
- leveren van hoge flexibiliteit en service;
- meer online-dienstverlening.Risico's
Verbonden partij
Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet er voor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners wordt bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Door het uitvoeren van de baggerwerkzaamheden moet hier verandering in komen. Daarnaast gaat Leisurelands op verschillende plekken de toiletgebouwen vernieuwen. Hiermee krijgen de recreatie gebieden een kwaliteitsimpuls.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
Resultaat verbonden partij
-1
Omvang eigen vermogen verbonden partij
56.276
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
22.014
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de jaarrekening 2018.
Ontwikkelingen
Onderwerpen als klimaatverandering, extreme weersomstandigheden, toenemende digitalisering en monopolisering daarvan en de steeds geringe invloed van overheden zijn zaken die Leisurelands lokaal raken. Vooral het klimaataspect zorgde in 2018 voor langdurige droogde en lage waterstanden. Het grillige verloop van de seizoenen en de soms extreme weeromstandigheden leiden meer dan in het verleden tot grotere verschillen in de bezoekersaantallen. Als terreinbeherende organisatie en gebiedsontwikkelaar kan Leisurelands, naast kwalitatief hoogwaardige recreatieve voorzieningen, bijvoorbeeld ook een bijdrage leveren aan de energietransitie. Voor de middellange termijn is de krimp als gevolg van de vergrijzing en urbanisatie de grootste uitdaging voor het duurzaam in stand houden van hun recreatiegebieden.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partij
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
8 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu.
Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.Visie
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van acht gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval wordt uitvoering gegeven aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast wordt naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten gefaciliteerd op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Begroting2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
31
31
31
31
31
31
Eind boekjaar 2018
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,33%
10,33%
10,33%
10,33%
10,33%
10,33%
Resultaat verbonden partij
134
142
125
108
89
71
Omvang eigen vermogen verbonden partij
10.711
142
125
108
89
71
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
21.065
1.840
9.869
Toelichting
Opgenomen cijfers zijn de cijfers volgens de jaarrekening 2018.
Ontwikkelingen
De gemeente Berg en Dal maakt samen met 7 regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is medeaandeelhouder van de afvalenergiecentrale ARN BV te Weurt. Daar wordt het huishoudelijke restafval uit de regio verbrand. Dit levert stroom en warmte op. Ook wordt het huishoudelijk GFT afval bij ARN vergist en gecomposteerd, dit levert biogas, CO2 en compost op.
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN B.V. en heeft in die zin een "afval-aanleveringsovereenkomst" met ARN. In 2015 is door MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij afgesproken is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt voortgezet én aanvullend vanaf 2021 een korting van 6% op het tarief zal worden toegepast.
Bovendien is de ARN gevraagd meer inzicht te geven in onder andere de tariefopbouw. De geboden korting beschouwen we dan ook als een minimum en de discussie over het tarief zullen we blijven voeren.
Als afvalverwerker is ARN bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijke verwerkingsmethode van incontinentiemateriaal.
Met de komst van Dar en ODRN is de personele capaciteit van de gemeenschappelijke regeling gereduceerd, de organisatie is omgebouwd naar een netwerkorganisatie waarbij de deelnemers in onderling overleg capaciteit leveren. De secretariële en administratieve taken zijn uitbesteed aan Dar.Risico's
De risico's van de MARN zijn beperkt. Het algemeen bestuur heeft in de notitie Weerstandvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico's de begrotingspost Onvoorzien voldoende is.